visitors: 525523

Stin Scatzor
Jul 25. 2009, Dynamo

KMFDM

Deze derde editie van het Dynamo Underground Festival beloofde een aangename te worden, want KMFDM is toch niet de minste naam. Toch ken ik KMFDM nauwelijks en moest vol afwachting het zonnig terras inruilen voor het duistere zaaltje waar de Belgische Stin Scatzor als openingsact mocht spelen.

Op CD klinkt het drie man sterke Stin Scatzor goed, maar het geluid in Dynamo was niet van de beste kwaliteit. Misschien kwam het daardoor, maar de nummers bleken allemaal zoveel op elkaar te lijken dat het een eentonig optreden werd waarbij de enige afleiding het eeuwigdurende gevecht van zanger Stefan Bens met zijn microfoon standaard bleek te zijn. Het schaarse publiek bleek ook niet erg onder de indruk en stond apathisch van een afstandje toe te kijken.

Het contrast met KMFDM was des te groter. De zaal bleek snel volgelopen te zijn met afwachtende fans met de nodige KMFDM shirts, waarvan de meesten vrijwel alleen oog voor de wulpse zangeres Lucia Cifarelli hadden, die sensueel achter haar standaard staat en tijdens het zingen haar lichaam katachtig voor het publiek heen beweegt. Zanger Sacha Konietzko staat echter als een standbeeld zijn repertoire te zingen, verborgen achter een grote spiegelende zonnebril, zonder een enkele glimlach. Ik houd het erop dat het deel uitmaakt van het imago dat deze band al 25 jaar uitstraalt.

KMFDM brengt niet alleen elektronische geluiden, getuigen de twee gitaristen Jules Hodgson en Steve White, en de drummer Andy Selway. Toch komt een groot deel uit de computer. Het geheel wordt professioneel tot een geheel gemaakt dat als een huis staat. Het publiek dat eerst nog apathisch naar het voorprogramma stond te kijken, ontpopt zich als een dansende massa waarbij tijdens “Atakk / Reload” en “Saft & Kraft” een heuse moshpit ontstaat.

Opvallend is de roadie die het publiek regelmatig ophitst en vlak voor de toegift als een konijn in onderbroek over het podium springt teneinde het publiek zover te krijgen dat ze nog harder om een toegift roepen. Die krijgen ze zelfs twee in de vorm van de nummers “WWIII”, “Adios” en “Godlike” waarbij het publiek helemaal los komt.

KMFDM laat een goede indruk achter; een naadloze mengeling van Industrial, metal en dansbare beats. De afwisselende zang van Sacha Konietzko en Lucia Cifarelli maakt het heerlijk gevarieerd. Het is alleen jammer dat direct nadat de bandleden het podium verlaten hebben, het publiek even zo snel verdwijnt waardoor voor de afterparty slechts een lege zaal achterblijft waar weinig meer van de heerlijke sfeer te proeven is die KMFDM achter liet.

Stin Scatzor

Jul 25. 2009

All available shows of Stin Scatzor: