visitors: 553356

Mogwai
Jul 01. 2009, Effenaar

Statisch optreden van Mogwai

Het optreden van Mogwai in de grote zaal van de Effenaar was er een van weinig woorden. Minder nog dan het voorprogramma dat verzorgd werd door Tim Exile. Deze one-man-band van het digitale tijdperk was reeds aan het optreden bij binnenkomst. Na de ogen gewend waren aan het lichtniveau kon ik hem op het ontwaren; eenzaam en helemaal in het niet gevallen op het immense podium. Bewapend met niet meer dan wat geluidsmaterialen in de vorm van computers en wellicht een keyboard – wat mij onduidelijk was – wist hij een ongewoon maar lekker in het gehoor liggen geluid te produceren waar hij zijn stem op verschillende manieren doorheen verweefde door middel van sample loops. Tim Exile beweegt met zijn muziek, en laat zich helemaal meeslepen. Hij is continu in de weer wat het optreden vreemd genoeg een zekere aanstekelijke dynamiek geeft.

De postrock muziek van Mogwai is ijzersterk, het optreden volledig oninteressant. Een zaal vol met strandstoelen om op te liggen, met tafeltjes voor de drankjes zou niet misstaan. In het bijzonder Bassist Dominic Aitchison straalt door zijn verveelde uitdrukking op zijn gezicht niet bepaald veel enthousiasme uit. Ze doen hun ding – en dat doen ze goed – maar je kunt net zo goed de CD opzetten; er is geen live ervaring, afgezien van een enkel woordje van gitarist Stuart Braithwaite.

Dus, ogen dicht en luisteren. Dat is wat je het beste kunt doen bij een optreden van Mogwai. Niet afgeleid door wat er op het podium gebeurd (of niet gebeurd) komt de muziek pas volledig tot recht. Mede door het geluidsniveau – ik hoor hier en daar vergelijkingen met My Bloody Valentine, die een paar maanden eerder op het podium van de Effenaar stond – kun je de muziek echt ervaren. Misschien dan toch een live gevoel dan?

Het optreden begint rustig met ‘A Long Way Home’ en zo blijft het tempo voortduren. De stille momenten in de vaak langgerekte composities blijken ook echt stil te zijn, wat pas met gesloten ogen opvalt. Hier en daar hoor je wel geluid in de zaal, maar het lijkt alsof tijdens deze ogenblikken de mensen hun adem inhouden. Vooral het nummer ‘Helicon 1’ laat een goede indruk achter, maar ook de andere nummers mogen er zijn zoals: ‘Flies’, ‘Ithica’, ‘Jim Morrison’ en ‘Herod’. Wanneer Mogwai terug geroepen wordt voor een toegift, lijkt de band juist tijdens dit laatste nummer ‘My Father My King’ meer zin en inspiratie te hebben.

Mogwai speelt goed, zonder twijfel, maar het optreden is niet erg bijzonder te noemen. Ik betwijfel of een tweede concertbezoek de moeite waard zal zijn.

Mogwai

Jul 01. 2009