visitors: 540181

Crüxshadows
Aug 07. 2009, Tivoli Oude Gracht

Summer Darkness 2009 op vrijdag

Woensdag 5 augustus was met Lacuna Coil het startschot van de 2009 editie van Summer Darkness gegeven. Het werkelijke festival begon echter pas los te komen op vrijdag, met een keur van bands verspreid over de verschillende locaties in Utrecht.

Met zoveel verschillende locaties is het uiteindelijk kiezen, want het is nog steeds niet mogelijk om op twee of meer plaatsen tegelijk te zijn. Mijn keuze bracht me naar Tivoli op de Oude Gracht, waar vijf bands hun opwachting maakten. Afgezien van The Crüxshadows waren al deze bands voor mij onbekend. Het was dus afwachten of mijn keuze om op de Oude Gracht te blijven de juiste was.

Het Britse Cybercide opende om 5 uur de avond voor een klein publiek. Het is de eerste keer dat ze Nederland aandoen, en zo te zien is zanger Rob Ivey blij dat het eindelijk zover is. Energiek springt hij over het podium heen. Het publiek heeft laat zich snel meeslepen met de aanstekelijke futurepop en dans gretig mee. Het enige herkenningpunt in het optreden is de cover “Rebel yell” van Billy Idol, en dat doet Cybercide niet onaardig. Ze vormen een goede opwarmer voor wat nog komen gaat.

Een uurtje later is het de tijd voor de EBM sound van Uberbyte. Deze band heeft al meer bekendheid gezien het publiek dat duidelijk voor deze band lijkt te zijn gekomen. Netjes in de rij op het podium staan de leden opgesteld waarbij [Ch4rL33n] achter de synthesizer de meest opvallende persoon is. Nou ja, bijna, want zanger Uberman trek de aandacht snel naar zich toe doordat hij continu contact met het publiek zoekt. Uberbyte heeft een poging gewaagd om het nummer “Fight the Power” van Public Ememy in een Industrial jasje te steken. Daar is hij niet erg goed in geslaagd. Het duurt tot het einde van het optreden voordat het eindelijk lukt het publiek mee te krijgen, en dan pas komt de stemming er een beetje in. Zelf heb ik dit van horen zeggen, want ik heb de gelegenheid genomen om een hapje te gaan eten zodat ik op tijd terug kon zijn voor het Duitse Tyske Ludder.

De twee voorgaande bands klinken plots heel braaf als het geweld van Tyske Ludder los barst. Onder de schokkende beelden van de Tweede Wereld Oorlog en alles wat maatschappij kritisch is, schreeuwen de twee Duitsers hun rauwe teksten om de boodschap over te laten komen. Vanaf de voorzijde van het podium is het nauwelijks verstaanbaar, maar de boodschap komt wel over. Confronterend is wat Tyske Ludder, dat blijkbaar Noors is en vrij vertaald “moffenhoer” betekent, uitstraalt.

Heel anders zijn The Crüxshadows. De harde Industrial beat heeft plots plaats gemaakt voor een meer pop / wave geluid waarbij twee schaars geklede dames uitdagend op het podium dansen. Daar tussendoor loopt zanger Rogue met zijn opvallende kapsel en led lampjes op de mouwen. Hij kruipt regelmatig van het podium af en werkt zich al zingend door het publiek, of hij klimt op de speakers aan de zijkant. De overige bandleden staan achter op het podium verborgen en komen zo nu en dan naar voren alsof ze willen zeggen: `wij zijn er ook nog.´ Het lijkt na de boodschap van Tyske Ludder allemaal leeg en zonder betekenis maar gezien de enorme drukte is het duidelijk dat het publiek gewoon aangenaam vermaak wil hebben. Ik geef ze groot gelijk.

De afsluiting van de avond wordt verzorgd door het Zweedse Covenant. Even stond ik op het punt om naar The Birthday Massacre in de Helling te gaan, maar op het laatste moment ben ik toch gebleven. Strak in het pak, compleet met stropdas, ziet Covenant er subtiel uit. En zo klinkt de donkere Electro futurepop ook. Na een kwartier trek zanger Eskil Simonsson zijn colbert uit, stroopt zijn mouwen op, en zingt vol plezier en enthousiasme het ene nummer na het andere. Regelmatig loopt hij naar de achterkant van het podium waar hij door een woud van spots door loopt om vervolgens weer vooraan te verschijnen met flesjes water die hij aan het dorstige publiek uitreikt. En dat is nodig, gezien de jonge dame naast mij die eerder door de hitte een moment geveld was. Covenant vormt een waardige afsluiting van deze vrijdag van Summer Darkness. Na een menig “thank you very much” en een toegift eindigt het optreden ruim na half een in de nacht.

Summer Darkness 2009

Crüxshadows

Aug 07. 2009