visitors: 553348

Leafblade
Sep 20. 2009, Cultuurpodium Boerderij

Anathema start met een agressieve ondertoon

De avond in de Boerderij startte rustig en beheerst met het Engelse Leafblade in het voorprogramma van Anathema. Danny Cavanagh maakt deel uit van Leafblade, waardoor dit voornamelijk akoestische optreden een aangename warming up voor hem was. Sean Jude nam plaats op zijn stoeltje en deed zijn ding; rustige aangename muziek, dat met vlagen een uitbarsting vertoonde waarbij de emoties over zijn gezicht trokken. Het vergelijk met Led Zeppelin, die als een van de invloeden genoemd wordt, was snel gemaakt en met de cover “Baby I am Gonna Leave You” werd dit nogmaals benadrukt. Maar iedereen die het origineel van Led Zep kent, weet dat geen enkele cover dit kan evenaren. Niettemin maakt Leafblade er een goede versie van en vormt zo een fijne opening voor de avond.

Gedurende het optreden van Leafblade druppelde de zaal vol met bezoekers voor de hoofdact van de avond. Echt druk werd het niet wat voor mij voldoende gelegenheid gaf om wat bewegingsvrijheid voor het fotograferen te hebben. Als Anathema dan opkomt, is het opvallend hoe opgefokt gitarist en zanger Vinny Cavanagh eruit ziet. Tijdens het tweede nummer “Closer,” waarbij hij zijn gitaarspel zittend op het podium uitvoert, kijkt hij agressief uitdagend naar een jongen uit het publiek, die even niet weet waar hij het moet zoeken.

Deze opgeroepen sfeer bedaard al snel als Vinny rustiger wordt en plezierig de nummers van hun laatste cd ten gehore brengt zoals “Temporary Peace” en “Flying”. Ook het oudere werk komt ruimschoots aan bod met een enkele uitschieter naar vroegere dagen (1998) met het nummer “Empty.” Eén van de nummers draagt hij op aan twee jonge kinderen die vooraan het podium staan, en hij verontschuldigd zich lachend voor het onvermijdelijke vloeken. Het publiek reageert enthousiast en zingt uit volle borst mee. Danny Cavanagh moedigt het meezingen volop aan.

Danny heeft onlangs samen met Anneke van Giersbergen de live cd “In Parallel” uitgebracht, die vorig jaar in de Little Devil in Tilburg is opgenomen. Er zijn een aantal nieuwe optredens gepland, waaronder een in Dynamo in Eindhoven. Helaas kan ik daar niet bij zijn. Deze avond is Anneke echter als gast aanwezig en onder luid applaus betreed ze het podium voor het nummer “A Natural Disaster” dat ze met Vinny Cavanagh uitvoert. Voor mij een mooie compensatie, natuurlijk. Later, tegen het einde van het optreden komt ze nog terug en zingt met Danny de nummers “Blowers Daughter” en “Parissiene Moonlight.” De cd wordt volop gepromoot tot het bijna een smeekbede naar het publiek is om deze toch maar te kopen.

Anathema blijft doorgaan en vraagt het publiek herhaaldelijk welke nummers ze willen horen. Het is spelen met het publiek want de setlist ligt op het podium. Ze sluiten het optreden af met “ Shroud of False” en “Fragile Dreams” waarbij ik toch wel het gevoel heb dat het dan ook wel lang genoeg geduurd heeft.

Leafblade

Sep 20. 2009
Cultuurpodium Boerderij, Zoetermeer