visitors: 554676

Corvus Corax
Sep 24. 2009, Melkweg

Middeleeuwse geluiden van Corvus Corax

Corvus Corax staat voor feest. Deze Könige der Spielleuten staan elke keer weer garant voor een avond onvervalste middeleeuwse muziek en dansbare traditionele muziekstukken. Gekleed in opvallende kledij uit verschillende delen van het oude Europa, een keur aan verrassende – eigengemaakte – instrumenten en attributen voor de aankleding van het podium zijn ze een lust om naar te kijken en luisteren. Twee jaar geleden zag ik ze al een keer in de oude zaal van de Melkweg optreden, en deze avond mochten deze acht muzikanten het voor mij nog eens lichtjes overdoen.

Het is krap. Het podium kan de band maar nèt herbergen. Drie hoge microfoon standaarden staan op het randje, en de achterkant is volgebouwd met trommels, bekkens en ander slag gerei. Het is proppen, maar deze mannen met de veelbetekende namen als Teufel, Ardor vom Venushügel, Castus, Harmann der Drescher en Venustus passen er allemaal op, en ze weten met al hun doedelzakken en fluiten behendig dansend tussen elkaar door en om elkaar heen te manoeuvreren.

Het publiek wordt volledig meegevoerd in een keur aan liederen die allemaal hun oorsprong in de oudheid hebben. Onvermoeid worden de nummers “Ballade De Mercy”, “Venus Vina Musica”, “Nominalto”, “Albanischer Tanz” en “Ductia” gespeeld en wanneer Teufel roept: “Sind sie schön müde” klinkt het eenstemmig en volmondig “nein” vanuit het publiek. De nummers afzonderlijk worden aangekondigd alsof de dorpsheraut een proclamatie uitroept. Dansen is de boodschap, en dansen wordt er gedaan. Het is bijna onmogelijk om stil te blijven staan met de hypnotiserende klanken uit de prachtig uitziende instrumenten. Soms lijkt het bijna een spel te zijn, zoals Castus zijn fluit speelt zoals een vrouw zou gillen. Iedereen – zowel de bandleden als het publiek kijkt lachend toe hoe hij zich zover achterover buigt als hij kan.

Van een echte toegift kan niet gesproken worden, maar tegen het einde komt onder applaus een gast muzikant het al overbevolkte podium op waarna Corvus Corax weer een zeer geslaagd optreden afsluit met “Fili Neidhardi” en “Chou Chou Sheng.”

Corvus Corax

Sep 24. 2009
Melkweg, Amsterdam