visitors: 553405

May 29. 2009, Willemeen

Dutch Demolition Tour 2009 in Willemeen

Vanaf begin april trok de Dutch Demolition Tour langs een negental clubs in Nederland. Drie bands speelden in samenwerking met Jägermeister, waarbij met een beetje geluk de Jägerettes aanwezig waren om de bezoekers te verwelkomen met een glaasje van het ijskoude kruidenvocht. De laatste show vond plaats op 29 mei in de Willemeen in Arnhem, en op de valreep kon ik aanwezig zijn bij dit optreden van The Lucifer Principle, The Monolith Deathcult en Deadcell.

Deze tour is niet helemaal succesvol verlopen. Menig optreden werd niet echt goed bezocht, wat bij tijden niet echt motiverend heeft gewerkt. De Willemeen is echter goed gevuld, wat hoop op een goede avond brengt. Het bezoek liep wel bijna uit in een kleine teleurstelling. Op de weg naar Arnhem weerhield een negen kilometer lange file het op tijd arriveren. Gelukkig startte de eerste band, The Lucifer Principle, een half uur later dan gepland, waardoor niet meer dan het eerste kwartier aan de neus voorbij ging.

Het eerste wat bij The Lucifer Principle in het oog valt, is de enorme contrabas die het podium domineert; een instrument dat niet direct met deathmetal in verband gebracht wordt. Bassist Michael Grunwald wil nog wel eens tot bloedens toe op zijn instrument spelen, maar deze avond zijn zijn vingers dik ingepakt. Zanger Earik Mensinga weet een aangenaam brutale grunt te produceren maar die grote bas blijft toch wel de aandachtstrekker. Voor het kleine podium ontstaat bij vlagen een heerlijke chaos van headbangende en pogoënde bezoekers, deels vanwege de enthousiaste uitstraling van de The Lucifer Principle, maar zeker door de vette sound.

Na het optreden stroomt de zaal letterlijk leeg. Het is dan ook mooi weer buiten; bijna zonde om binnen te zitten. Als het tijd is voor The Monolith Deathcult staat de zaal van Willemeen al snel weer vol. Daar waar de openingsact geëindigd is, gaat the Monolith Deathcult door. De band wordt verrassend genoeg aangekondigd met de tonen met ‘The Host Of Seraphim’ van Dead Can Dance – mijn absoluut favoriete nummer. Met de ruggen naar het publiek begint het optreden. Ze hebben in tegenstelling tot The Lucifer Principle een heuse lichtshow, maar het ontbreekt meer aan contact met het publiek. Ik las over de show in de 013, twee weken eerder, dat ze een in zichzelf gekeerde indruk achterlieten. Hoewel dit misschien niet zo letterlijk genomen moet worden, voelt The Monolith Deathcult wel wat gesloten aan. De muziek staat echter als een huis, met bij tijd en wijle een afdwaling naar de meer Industriële sound. Wellicht levert het een goede brug op naar het pure Industriële geluid van Deadcell.

Deadcell brengt een totaal ander concept van muziek. Even was ik bang dat het publiek van deze avond voornamelijk voor het zware deathmetal van de voorgaande bands aanwezig was, maar het blijkt dat Deadcell met open armen ontvangen wordt.

Storend is het achtergelaten drumstel dat een groot deel van het podium opslokt. Er is een reden, wordt me later verteld. Afbreken van een drumstel zou kunnen suggereren dat de optredens afgelopen zijn, en dat mag niet gebeuren. Het licht is erbarmelijk, voornamelijk om het geprojecteerde beeld op de achtergrond tot zijn recht te laten komen. Helaas blokkeert het drumstel een goed zicht waardoor ze het net zo goed achterwege hadden kunnen laten.

Deadcell staat op de vooravond van het nieuwe album. De set bestaat dan ook uit aan groot aantal songs van de te verschijnen album; ‘Black Rooster’, ‘I Cry’ en ‘In7ect.’ De sound is wat zwaarder dan we gewend zijn. Als grote verrassing treedt de acid belly dancer Maya weer een keer met de band op. De laatste keer was dat begin 2008 en sindsdien heeft deze knappe dame niet meer met Deadcell op het podium gestaan. Opvallend is dat ze tijdens ‘Save One Bullet’ de plaats van de gemaskerde danseres ingenomen, wat de mystiek uit het nummer gehaald heeft. Na de traditionele afsluiter ‘Kill the President’ weet het publiek Marcus en zijn band terug te roepen voor een heuse toegift, die gretig gegevens wordt.

Willemeen loopt na het optreden vrijwel meteen leeg, waarna de deuren gesloten worden waardoor een babbeltje met Marcus niet meer mogelijk is. De Jägerettes hebben we helaas moeten missen, net zoals een glaasje Jägermeister dat op deze avond toch wel verplicht had moeten zijn.

Jägermeister Dutch Demolition Tour

May 29. 2009
Willemeen, Arnhem