visitors: 526321

Unleashed
Sep 25. 2009, Effenaar

Pagan Fest 2009

Op vrijdag 25 september vond Paganfest 2009 in de Effenaar plaats. Een zestal bands trad op met allemaal pagan metal als thema. Door mijn eigen onoplettendheid kwam ik er rond zeven uur achter dat het festival al om zes uur was begonnen. Hierdoor mistte ik het optreden van de eerste bands van de avond; Ex Deo en Swashbuckle, en belandde ik tegen het einde van Alestorm in de zaal. Het eerst dat opviel was het dicht opeengepakte jonge publiek tegen het podium aan, en menig paar benen dat boven de hoofden van de toeschouwers uitstaken. Ruige piraten / viking metal met een mansgrote papagaai die over het podium sprong. Over piraten gesproken.

Na Alestorm bedaarde de storm en wist ik me een plaatsje vooraan te bemachtigen voor mijn eerste, maar inmiddels vierde band voor deze avond: Die Apokalyptischen Reiter. Ik had ervan gehoord, maar ik kende deze Duitser niet. Opvallend was de in de sm outfit gehulde toetsenist Dr. Pest die gretig met zijn zweep in de weer was en al schommelend zo nu en dat wat geluid uit zijn instrument wist te halen. Zanger Fuchs neemt het niet zo nauw en showt er graag op los met zijn rijzend podium en hij zwaait er lustig op los met zijn vlag. Dan weet hij een dame uit het publiek zover te krijgen dat ze in een opblaasboot over de handen van het publiek vaart, waarna ze hem links laat liggen en er met de gitarist vandoor gaat.

Het publiek is bedaarder dan bij Alestorm, en er komt nog steeds niet veel beweging in als de goede oude Unleashed het podium betreedt. Deze band bestaat inmiddels al 20 jaar wat meer is dat de gemiddelde leeftijd van de aanwezigen. De rauwe maar strakke death metal is in mijn ogen niet geheel passend in de programmering van de avond. Zanger Johnny Hedlund noemt het viking death metal maar het klinkt meer een excuus om hun aanwezigheid te verklaren. Veel maakt het niet uit; het klinkt gewoon goed en strak, maar enigszins misplaatst op een avond als deze.

Als laatste mag Korpiklaani het podium onveilig maken. Het lijkt alsof deze zweden dan wel de afsluiter zijn van de avond, maar niet het hoogtepunt. De zaal is lang niet zo gevuld meer als bij Alestorm, wat misschien ook te wijten is aan het late tijdstip. Ondanks dat is het weer een feestje met Korpiklaani en de leden springen op en neer over het podium met hun vrolijke drank metal. Ze weten echter mijn aandacht niet te houden. Na drie kwartier heb ik het wel gezien, en herinner ik me dat me hetzelfde overkomen is bij het optreden bij Summer Darkness. Kopiklaani is leuk, vrolijk en feestelijk, maar niet een heel optreden lang.

Al met al is de avond tot een geslaagd einde gekomen, en realiseer ik me dat ik het jammer vind dat ik te laat was voor het optreden van Alestorm. Misschien een volgende keer.

Paganfest 2009

Unleashed