visitors: 553374

Eagle Twin
Oct 20. 2009, Tivoli de Helling

Sun O)))

Bij binnenkomst was het al duidelijk. Op briefjes werden de bezoekers erop gewezen dat er gratis oordopjes bij de gaderobe af te halen waren en op het podium stonden de luidsprekers in een dreigende opstelling te wachten op de leden van Sunn O))).

Voordat Stephen O’Malley en Greg Anderson met hun Sunn luidsprekers aan de slag mochten, was het aan het duo Eagle Twin om de aanwezigen op te warmen. Met Tyler Smith op drum en Gentry Densley op een in perspex uitgevoerde gitaar brachten deze heren een luidruchtige set op. De zang was in vlagen niet verstaanbaar, wat grotendeels afhankelijk bleek van de plaats waar je stond.

Ruim vijftien minuten voor de start van Sunn O))) vulden de tonen van het intro de zaal terwijl een rookmachine overuren draaide om de gehele zaal in een dichte rook te zetten. De sfeer wordt direct sinister. De aanwezigen veranderen in het licht van de noodverlichting tot onherkenbare silhouetten. Als er voldoende rook uitgespuwd is, komen de heren van Sunn O))) het podium op, gekleed in donkere pijen, en stort een vloed van geluid over het publiek heen.

Een concert van Sun O))) moet je meemaken. De lage tonen zijn niet alleen hoorbaar, maar vooral voelbaar. Op de bas van Greg Anderson is een stikker geplakt: “Warning; contains ultra-low bass – not responsible for speaker damage.” Bij elk ander concert zou het een geintje kunnen zijn, maar hier bij Sunn O))) lijkt de waarschuwing echt. Het water in mijn flesje dat op het podium staat vertoont een staande golf. Het is een onwerkelijke ervaring, donker, duister en soms beangstigend. De gedaanten bewegen zich traag, bijna in trance door de geluiden die door de gitaren en bas worden voortgebracht. Alles wordt aangevuld door een bezwerende, dreigende zang, onverstaanbaar maar een aanvulling op de geluiden die uit de batterij luidsprekers komt. Als hij dan ook nog een angstaanjagend masker opzet, is de dreiging compleet. De rookmachine werkt onverminderd door en het wordt een spel tussen de uitgespuwde rook en de zanger. Wanneer de apotheose plaatsvindt staat de zanger gehuld in een mantel met spiegels die de laserstralen uit zijn vingers in alle richtingen reflecteert.

Tijd heeft even stilgestaan, het universum bestond uit niets meer dan geluid. Maar dan eindigt het toch. Sunn O))) verlaat het podium maar laat een herinnering achter die niet snel zal verdwijnen.

Eagle Twin

Oct 20. 2009