visitors: 526316

Deathstars
Oct 21. 2009, Dynamo

Into Darkness Tour met de Deathstars en vrienden

De Into Darkness Tour van de Deathstars deed op 21 oktober Eindhoven aan. Helaas bleek een van de vier bands verhinderd; The Birthday Massacre had afgezegd vanwege de opnames voor een nieuw album. De lege plaats werd ingevuld door Lacrimas Profundere, wat goed in het rijtje artiesten van deze avond paste. De aftrap op deze strak geplande avond werd om klokslag zeven uur genomen door het Italiaanse Dope Stars Inc. Een gothic pop band met een imago dat helemaal geschikt bleek voor het hoofdzakelijk jonge publiek. Deze stonden dan ook dicht opeengepakt voor het podium, allemaal verzekerd van een plaatsje vooraan. Dope Stars Inc. gaf een lekker in het gehoor liggende set weg, maar wist niet erg veel indruk te maken. Misschien dat het aan de leeftijd ligt.

Vervolgens was het de beurt aan het onverwachts opgetrommelde Lacrimas Profundere. Deze band met zanger en idool icoon Rob Vitacca had ik ongeveer een jaar geleden al zien optreden in de Effenaar. Helaas maakte dat optreden, destijds, weinig indruk, behalve van een rommelig geheel zonder veel enthousiasme. Ik verwonderde me dan ook hoogstens dat dit optreden in Dynamo sprankelde en bruiste. Ze hadden er duidelijk zin in, dit keer, en het publiek gaf een positieve respons. Alsof het nog niet compacter kon, wisten ze allemaal nog dichter tegen het podium aan te gaan staan waardoor het voor de arme fotografen een onmogelijke taak werd om ook maar enigszins in de buurt te komen. Met elf uur als uiterste deadline voor deze avond, was er niet veel plaats om een uitgebreide set te spelen, maar de muziek van Lacrimas Profundere stond als een huis in de beperkte tijd die ze ter beschikking hadden. Geheel volgens planning mocht Diary of Dreams als volgende optreden verzorgen. Met Adrian Hates en Gaun:A met zijn opvallende hanenkam als blikvanger bleek de muziek van Diary Of Dreams het minst toegankelijk van alle bands. Minder populair, donkerder en in sommige gevallen luchtig; de muziek kwam niet geheel overtuigend over. Misschien miste ik de sfeer die ik vorige keer gevoeld had, misschien ook omdat het publiek verlangend was naar de afsluiter van de avond. Na afloop vertelde Adrian Hates me dat hij last had van zijn keel en niet helemaal lekker was. Ik denk dat dit merkbaar was in het optreden. Jammer. En dan eindelijk, alsof iedereen er eindeloos op zat te wachten, kwam de Deathstars het podium op. Een vleugje Marilyn Manson, gothic pop muziek, met zanger Whiplasher die onder het luide gegil van menige dame lonkte naar de aanwezige jongens. Zijn stem klink in vlagen naar die van Zak Tell (Clawfinger), de muziek is ondergeschikt aan de show, maar het is heel strak gespeeld. Er is geen speld tussen te krijgen. De doelgroep is duidelijk, en ze zijn ruimschoots vertegenwoordigt. Het optreden van de Deathstars kan dus al niet meer stuk. Lacrimas Profundere, de band waarvan ik weinig verwachtingen had, bleek deze avond het meest overtuigend te zijn. Diary of Dreams moest daarvoor helaas onderdoen, maar dat kan gelegen hebben aan zanger Adrian Hates, die zich niet helemaal lekker voelde. En de Dope Stars Inc. en Deathstars ach, die waren leuk om te zien en horen, maar deden het ogenschijnlijk meer voor de show en het uiterlijk dan voor de muziek. Ze klonken leuk, het zag er mooi uit, maar ook niet meer dan dat.

Into Darkness Tour

Deathstars

Oct 21. 2009