visitors: 525294

Sybreed
Nov 06. 2009, Dynamo

Dynamo Underground Festival IV

De vierde editie van het Dynamo Underground Fest vond plaats in de kelder van Dynamo; letterlijk “underground” dit keer. Veel bezoekers werden er niet verwacht en de kelder bleef gedurende de avond dan ook redelijk leeg. Sterker nog, na de tweede band, Obszön Geschöpf bleef er nog maar een klein gezelschap over.

Het duo van Hæckefløsse opende de avond met hun stevige industrial met een vleugje metal. Gehuld in glimmende aluminium jassen bracht Hæckefløsse een aantal songs van hun album Deceived en waarschijnlijk ook een aantal songs van hun tweede nog uit te komen album. Ik ken het werk niet goed genoeg. Op de wand naast het podium werden beelden geprojecteerd die zichtbaar waren omdat het publiek op eerbiedige afstand bleef staan. Veel ruimte hebben de artiesten niet en de gitarist springt uiteindelijk van het lage podium. De nummers die Hæckefløsse ten gehore brengt, beginnen na eventjes toch wel wat op elkaar te lijken waardoor de aandacht bij mij verslapt.

Obzsön Geschöpf is heel anders en ik kan het moeilijk omschrijven. Zanger Remzi Kelleci ziet eruit alsof hij stijf van de drugs staat. De bassist heeft een zak van stof over zijn hoofd gebonden en de gitarist is zo geschminkt dat het lijkt alsof hij onder het bloed zit. Beiden staan voor het podium en naarmate het optreden vordert slaan ze elkaar, schoppen ze, en spugen ze alsof het een lieve lust is. Bekers bier worden half opgedronken en tegen hoofden geslagen. Spuug en bier vloeien rijkelijk tot het een weerzinwekkend geheel is geworden. En altijd is er die enge blik van Remzi waarbij het lijkt alsof hij elk moment kan flippen. Een ding is zeker; ze weten een aparte sfeer neer te zetten en krijgen nog de gelegenheid een toegift te geven.

Opvallend genoeg verlaten een aantal bezoekers Dynamo voordat de hoofdact van de avond het podium betreedt. Sybreed brengt een strakke metal dat soms wat weg heeft van powermetal a la Pantera. Soms. Op een of andere manier weet Sybreed me deze avond niet te boeien en ik raak al snel verveelt. Dit zal niet direct aan Sybreed liggen, maar eerder aan het lege zaaltje waardoor de sfeer wat teloor is gegaan. De fans die zijn gebleven amuseren zich uitstekend tot Sybreed het uiteindelijk voor gezien houdt.

Deze editie van het Underground Fest was de minste tot nu toe, wat wel zonde is. Met meer bezoekers had het een geslaagd feestje kunnen worden. Jammer genoeg bleef het een minimaal bezochte avond. Een volgende keer als deze bands in de buurt spelen ga ik zeker weer kijken want deze avond was ook voor de bands waarschijnlijk weinig motiverend. Misschien alleen uitgezonderd Obszön Geschöpf waarvan het blijkt dat die het goed naar de zin hebben gehad.

Dynamo Underground Fest IV

Sybreed

Nov 06. 2009