visitors: 540463

Doghouse Gallows
Nov 12. 2009, Melkweg

Amon Amarth valt de Melkweg binnen

Oktober en november waren de maanden dat Amon Amarth door Europa trok, met in de laatst dagen van de november een bezoek aan Australië en Azië. Op 12 november bezochten deze Vikingen de Melkweg in Amsterdam, helaas zonder de support van Entombed en Exile. Exile moest eerder de tour afzeggen wegens het overlijden van bassist Mike Alexander. Als vervanging mocht het Utrechtse Doghouse Gallows de support leveren.

Doghouse Gallows stond deze avond voor de zevende keer op het podium. Zanger Jorre Jansen is duidelijk in zijn sas en doet zijn best om de zaal op te warmen voor het hoofdprogramma van de avond. Bij de eerste nummers wil het publiek nog enthousiast reageren maar na eventjes zakt dat enthousiasme een beetje in. Er wordt wel gejuicht maar ik zie op de eerste rijen wat ongeïnteresseerde blikken alsof het publiek het wel goed vind maar niet fantastisch. Jorre praat wat over de band, waarover de liedjes gaan en wijst op de cd die tegen een schappelijke prijs te koop is. Pas bij het laatste nummer weet de wat eenzijdige muziek van Doghouse Gallows nog iets in het publiek los te krijgen. Over het algemeen genomen klinkt het allemaal een beetje verloren op dat grote podium van de Melkweg.

Dat het publiek voor Amon Amarth is gekomen is heel duidelijk. Een paar fans staan trots met een vlag vooraan, voorzien van de handtekeningen van de bandleden. De zaal is goed gevuld. Wie Vikingen in leren borstkurassen verwacht, drinkhoorns of maliënkolders, komt bedrogen uit. Deze Vikingen zien eruit alsof ze in hun dagelijkse kloffie het op podium komen. Er is geen opsmuk, behalve een gigantische tekening op de achtergrond, van een dappere Viking die een draak te lijf gaat. Bij Amon Amarth gaat het vanavond om de muziek, die geen attributen van weleer nodig hebben.

Zo leeg en verloren als het voorprogramma klonk, zo vol klinkt het al direct met het openingsnummer “Twilight of the Thunder God.” De stem van Johan Hegg klinkt vol en de zware riffs maken een muur van geluid waarop menig hoofd de haren losschud. Het is een prachtig gezicht hoe de mannen van Amon Amarth gelijktijdig hun haren in de rondte zwaaien terwijl de nummers “Valkyries Ride”, “Bleed for Ancient Gods” en “Guardians of Asgaard” de revue passeren. Het nummer “Embrace of the Endless Ocean” wordt opgedragen aan de overleden bassist Mike Alexander.

Johan Hegg praat met zware stem tussen de nummers door, fier in het spotlight terwijl de rest van het podium in duisternis gehuld is. Tijdens de nummers ontstaat in het publiek een gezellige moshpit, met een sporadische crowdsurfer. Helaas kan ik het hele optreden niet zien, omdat de laatste trein gehaald moet worden. Met tegenzin verlaat ik de zaal terwijl Amon Amarth onvermoeibaar doorgaat met “The Dragons' Flight Across The Waves”, “Asator” en “Gods of War Arise” voor een dolenthousiast publiek.

Doghouse Gallows

Nov 12. 2009
Melkweg, Amsterdam