visitors: 553026

Anneke van Giersbergen
Nov 15. 2009, Effenaar

Agua de Annique in een overvolle Effenaar

Het is inmiddels de derde keer dat ik Anneke van Giersbergen live op het podium zie. De vierde als je het gastoptreden met Anathema in de Boerderij, eerder dit jaar, mee telt. Het optreden in de Effenaar is de laatste in een serie van vijf, waarvan de eerste in Beiroet als opening act voor Peter Murphy, in gevolg van de release van haar nieuwe album ‘In Your Room.’

De kleine zaal is al afgeladen vol als Polarskin uit Breda het publiek mag opwarmen. De muziek is een luchtige pop in de stijl van Radiohead en is verschrikkelijk braaf. De stem van de zanger klinkt bij tijden zelfs als Thom Yorke. Alles bij elkaar genomen laat Polarskin weinig indruk achter.

Natuurlijk is iedereen voor Agua de Annique gekomen. De zaal is nog voller als ze samen met Joris, Rob en Jacques het podium betreedt. Het is haar ontwapende glimlach die al direct de sfeer van de avond bepaald. Anneke houdt van het publiek en het publiek houd van Anneke. Ze betrekt iedereen in het wel en wee van de dingen die ze ziet en meemaakt. ‘Heb ik al verteld van ons optreden in Beiroet?’ vraagt ze het publiek. ‘Nou, we gingen naar Beiroet… en toen kwamen we terug.’ Het grapje brengt de zaal aan het lachen. We worden met dit soort grapjes zo betrokken dat het optreden een intieme en persoonlijke sfeer krijgt. En tussendoor worden de liedjes gezongen met een gemak waarin we de getalenteerde artiest en zangeres herkennen die Anneke is.

De band is versterkt met de toetsenist Annelies Kuijsters van Krezip die met haar blonde lokken en glimlach af en toe het evenbeeld van Anneke lijkt. ‘We hebben hem ook gestolen van Krezip,’ grapt Anneke als ze een gitaar aangereikt krijgt van een roadie.

Nummers van de cd ‘Air’ komen voorbij zoals het prachtige ‘Ice Water’ en ‘ Beautiful One.’ Natuurlijk ontbreken de nummers van haar nieuwe album niet. ‘Pearly’, ‘Sunny Side Up’ en de single ‘Hey Okay’ passeren de revue. Ze vertelt van haar radio optreden bij Giel Beelen en voelt zich verplicht om ‘Papillon’ van de Editors te spelen die ze daar gezongen heeft.

Voor een toegift ben ik niet gebleven; ongetwijfeld zou het druk worden voor de signeer sessie na het optreden. Maar het was wederom genieten van Agua de Annique en ik kijk vooruit naar een volgend optreden. In de tussentijd kan ik nog even terug kijken, want zoals Anneke zelf al zegt, alles is al snel op Youtube terug te vinden. Ik vind het niet erg.

Anneke van Giersbergen

Nov 15. 2009

All available shows of Anneke van Giersbergen: