visitors: 553342

Dec 06. 2009, Baroeg

Winterborn festival 2009

Het sinterklaas weekend van 5 en 6 december stond in het teken van het Winterborn Fest 2009. Een keur aan bands trad gedurende de twee dagen op in de Baroeg. De tweede dag van dit kleine festival was voor mij het meest interessante met Deadcell, Contrast, the Dreamside en the Crüxshadows. De opening was laat in de middag zodat het geen bijzonder late zondag zou worden. Wel zo prettig als er nog bijna anderhalf uur terugreis aan vast zat.

Om vijf uur mocht de eerst van het viertal deze tweede dag van het Winterborn Fest openen. De Eindhovense formatie Deadcell is voor mij inmiddels geen onbekende. Met frontman en oprichter Marcus Bodine als drijvende kracht trad Deadcell op voor een klein publiek. De setlist bestond voornamelijk uit nummers van hun recent verschenen derde album ‘Black Rooster’ waarmee de band een richting ingeslagen is die iets heavier klinkt dan het voorgaande album. De roots in de industrial zijn onmiskenbaar aanwezig, maar de metal heeft een prominentere plaats ingenomen. Voorheen liet gitariste Snowflame zich zo nu en dan op het podium zien; nu is ze het hele optreden aanwezig. Dat Deadcell er zin in heeft is duidelijk te zien aan Marcus Bodine. Het geluid is goed, zijn zang prima verstaanbaar, en het licht laat niets te wensen over. Dat Deadcell een echte live band is uit zich in een afwisselende live show waarbij danseres Mel voor een prima toevoeging zorgt. De zang is ook veel beter dan op het album. Na het optreden kan ik zeggen dat dit een van de beste optredens van de band is die ik gezien heb.

Na een half uur treed Contrast op. Hoewel de band van de voormalig Malochia leden Patrick en René al vanaf 2002 actief is, stuitte ik er pas onlangs op. Het optreden heeft de technnische problemen wat zich uit in een niet zo vloeiende begin dat het live gevoel niet ten goede komt. Maar dat lost zichzelf op en Contrast zet een prima show neer met nummers van hun succesvolle eerste full-length cd ‘Antidote.’ Bij het nummer ‘Insecure’ is duidelijk de sound te horen die ik van Malochia kende, waarin het typische gitaarspel van Patrick naar voren komt. De dark elektro gothic sound ligt heerlijk in het gehoor wat een tevreden gevoel achterlaat. Contrast eindigt met “In God We Trust”, een cover van Alien Sex Fiend en op het scherm verschijnt een heuse aftiteling waarmee het optreden stijlvol afgesloten wordt.

The Dreamside heeft dit optreden op eigen bodem gekozen voor de presentatie van hun nieuwe album ‘Lunar Nature.’ Dat het hier niet zomaar om een van de vele female fronted bands gaat wordt direct duidelijk met de opening songs ‘Everlasting’ en ‘Spin Moon Magic.’ The Dreamside heeft in de afgelopen vijftien jaar een unieke sound opgebouwd die uniek is met het eigen stemgeluid van Kemi Vita. Zanger Rogue van de The Crüxshadows wordt halverwege het optreden op het podium gevraagd voor een duet met Kemi. Opvallend is hoe Rogue bijna onwennig meezingt met ‘Open Your Eyes’ en het is duidelijk dat hij de teksten niet uit zijn hoofd kent. Op zijn hand staan wat teksten geschreven en af en toe moet hij spieken. Na de afsluiting met de nummers ‘Higher Ground’ en ‘Carry On’ van hun nieuwe album wordt het podium leeg gemaakt om ruimte te scheppen voor de act van de laatste band van de avond.

The Crüxshadows traden eerder op tijdens Summer Darkness, eerder dit jaar. Vergeleken met Tivoli is het podium in de Baroeg krap bemeten. Maar het lukt wonderlijk genoeg om The Crüxshadows de ruimte te geven die ze nodig hebben. Toch is het niet helemaal goed gegaan want bij het eerste nummer verstapt Rogue zich en valt bijna tussen het publiek. Het mag de pret niet drukken. Met het publiek opeengepakt tegen het lage podium, brengt The Crüxshadows het optreden waarbij Rogue regelmatig het publiek in gaat. Hij staat geen moment stil en weet duidelijk contact te leggen met het publiek. Op het podium dansen de twee danseressen onvermoeibaar. Rogue vertelt trots over hun nieuwe single ‘Quicksilver’ die in Amerika zelfs Lady GaGa in de dance charts verslagen heeft. Ook al is het voor eventjes, grapt hij erachter aan. Hij is er trots op en schuift dit niet onder stoelen en banken. Dat the Crüxshadows commercieel ingesteld zijn uit zich in het aanprijzen van de merchandising nadat hij de bandleden heeft voorgesteld. Wanneer er een toegift komt, brengt hij een a-capella versie van Jefferson Airplane’s ‘White Rabbit.’ Het is opvallend hoe helder en zuiver zijn stem klinkt. Als het Winterborn Fest dan ten einde komt staat de halve zaal op het podium te dansen, terwijl de andere helft elkaar op de foto zet met een van de leden van The Crüxshadows. Een waardige afsluiting van een avondje met vier uitstekende optredens.

Winterborn Fest 2009

Dec 06. 2009
Baroeg, Rotterdam