visitors: 540686

Punish Yourself
Jan 23. 2010, W2

Underground Festival met Punish Yourself

Marcus Bodine (Dynamo Underground Festival / Deadcell) en W2 hebben de handen ineen geslagen voor een nieuwe reeks alternatieve underground avonden. Na het gestopte Unknown Pleasure biedt het W2 Underground Festival een nieuw alternatief voor liefhebbers van Electro, Post Punk, 80's/New-Wave, Industrial & EBM. Deze eerste editie bracht het Franse Punish Yourself naar Den Bosch, met Parade Ground en Marcus’ eigen band Deadcell als supporting acts.

Parade Ground , eveneens uit Frankrijk afkomstig, is het collectief van de broers Jean-Marc en Pierre Pauly die in 1988 hun eerste volwaardig album uitbrachten. In 2007, bijna twintig jaar na die eerste album welke de muziek stroming Electronic Body Music inluidde, zag het tweede album ‘Rosary’ het daglicht.

Op het schaars verlichte podium worden de broers niet alleen begeleid door projecties op het scherm achter hen, maar ook door beelden van een ouderwetse diaprojector, die door een lid van de band vanuit het schaarse publiek gedragen en bediend wordt. Niet alleen de muziek is duister, maar ook de sfeer. Een samenhang van samples, noise en zang. Er is weinig contact met het publiek, wat wellicht te wijten is aan de minimale opkomst deze avond, en de bijna eerbiedige afstand die tot het podium gehouden wordt. Jean-Marc en Pierre Pauly kijken bijna zoekend de zaal in. Het enige contact dat ze vinden is bij elkaar terwijl de muziek van Parade Ground verloren gaat in de zaal.

Duisternis heerst tijdens het optreden van Deadcell. Marcus en zijn band doemen op als silhouetten tegen de beelden van communisme en oorlog. Dit blijft zo gedurende het hele optreden; het gevolg van een lichttechnicus die niet van frontlight houdt. Het is niet alleen een nadeel voor mij als fotograaf (en alle andere aanwezige fotografen) maar ook voor het publiek. Zowel de gezichtsuitdrukkingen en gebaren van Marcus als de dans van danseres Mel blijft verborgen in duisternis. Als de fameuze Romeinse helm tijdens het laatste nummer tevoorschijn komt is er misschien wat meer licht te bespeuren, maar nog steeds veel te weinig om echt indruk te maken. De set nummers wordt in sneltreinvaart afgewerkt en Deadcell geeft het publiek geen enkel moment van rust. Het optreden is voorbij voordat ik het besef. Oh ja, de nieuwe bassiste Gaia speelde mee. Helaas bleef ze verborgen in de duisternis op het podium.

Punish Yourself geven licht van zichzelf. Bedekt in fluorescerende verf vormen deze Fransen een visueel opvallende band met een stevige Punk Industrial sound. Zanger Vincent Villalon (VX69) roept direct na opkomst dat het publiek dichter bij het podium moet komen. Hij wordt netjes gehoorzaamd waarna het een aangenaam samenzijn wordt met een dertigtal enthousiaste bezoekers. Het optreden wordt bijgelicht met een raster van lasers en bevat verder de typische elementen van een Punish Yourself concert; een vuurshow, de slijptol die op het borstkuras van Klodia een enorme vonkenregen over het podium sproeit, en de regen van schuim over het publiek. Villalon duikt opvallend vaak tussen het publiek en lijkt het uitstekend naar zijn zin te hebben. Het optreden bruist van enthousiasme en Punish Yourself red hiermee de eerste editie van het W2 Underground festival.

W2 Underground fest

Punish Yourself

Jan 23. 2010