visitors: 540677

My Bloody Valentine
May 25. 2009, Effenaar

My Bloody Valentine en oordoppen

‘Waarschuwing: Houd rekening met extreme lichten en extreme geluiden,’ stond op verschillende A4tjes bij het betreden van de Effenaar te lezen. Bij de deur werden oordoppen uitgedeeld en het Eindhovens Dagblad filmde onder de wachtende bezoekers aan de voordeur van de Effenaar. Al bijna vanaf het moment dat bekend werd dat My Bloody Valentine zou optreden in de Effenaar, is er een hele heisa ontstaan over de oorverdovende geluiden met de waarschuwingen over gehoorbescherming en het huren van extra PA's om die decibellen te kunnen garanderen.

De eerste en laatste keer dat ik My Bloody Valentine heb zien optreden was in Paradiso, Amsterdam, in april 1992. Destijds werden er geen woorden over vuil gemaakt over geluidsvolumes en lieten de fans zich overdonderen door muren van geluid tot horen en zien verging. Ik herinner me dat ik op het balkon stond met mijn vingers in de oren tijdens het tien minuten durende 'To Here Knows When'. Nu, met de hele hype over het geluid eromheen kreeg ik al bij de voordeur het idee dat er veel mensen alleen om die reden waren. Natuurlijk waren de fans er ook; afkomstig van heinde en verre.

Het project Solex van de Nederlandse Elisabeth Esselink mag als voorprogramma het publiek bezig houden. Het is een vreemde eend in de bijt; een experimenteel improviserend geheel dat met ongewone synthesizer geluiden aan elkaar hangt, begeleid door drums. Het klinkt onsamenhangend, zonder duidelijke structuur. Er is weinig contact met het publiek, behalve het vluchting noemen van ene titel voorafgaand aan de nummers. Na twee nummers gaat het allemaal wat op elkaar lijken en mag het voor mij eindigen. Misschien zal Solex in een andere omgeving zoals een kleinere zaal anders klinken. In de grote zaal van de Effenaar gaat het allemaal verloren.

My Bloody Valentine is onveranderd na al die jaren. Zowel qua uiterlijk als uitstraling en muziek. Het is luid, maar niet extreem. De stemmen gaan bijna verloren in de muren van geluid die opgetrokken worden, precies zoals je van My Bloody Valentine verwacht. De eerste drie nummers 'I Only Said', 'When You Sleep' en 'You Never Should' zijn voor ons fotografen in de pit. Daarna trek ik me terug achter in de zaal om de show als geheel te kunnen bekijken. Tussen vrijwel alle nummers worden gitaren gewisseld. Op een enorm scherm worden beelden geprojecteerd, dat samen met een enorme hoeveelheid podium licht alles tot een ongewone ervaring verheft. Tijdens het vierde en vijfde nummer lijkt het geluid echter misvormd te zijn, alsof het materiaal het geluidsgeweld niet aankan. Dan blijkt dat iets echt niet goed gaat. Kevin Shields acht het noodzakelijk om zijn monitorboxen te checken, iets wat tot twee keer toe moet gebeuren. Hij verdwijnt zelfs van het podium waarbij de overige leden ongemakkelijk blijven wachten op zijn terugkeer. Alleen drummer Colm O'Ciosoig weet de stilte met wat drummen te breken.

Ondanks de problemen blijft het optreden bijzonder. Pas bij het laatste nummer 'You Made Me Realize' wordt het volume volledig opengetrokken; een bijna vijftien minuten durende apotheose van geluid waarbij Colm O'Ciosoig een ware prestatie op drum neerzet. Langzaam wordt het geluid voelbaar en bestaat er niets meer dan dat. Sommigen staan ondanks de oordopjes met hun handen voor de oren, en een groot aantal mensen ontvlucht te zaal. Dan, wanneer er niets anders meer is dan dat universum van geluid, verandert de toon en uiteindelijk sterft de muziek uit. Daarmee verlaten de leden van My Bloody Valentine het podium en is het optreden waar zoveel over te doen was ten einde.

Was het luid? Jazeker. Maar dat moet; het is nu eenmaal My Bloody Valentine.

My Bloody Valentine

May 25. 2009