visitors: 526564

Rotersand
Jan 30. 2010, Tivoli de Helling

Rotersand keert naar Tivoli terug

Afgelopen jaar trad Rotersand op tijdens het Summer Darkness festival in de binnenstad van Utrecht. Helaas paste dit niet in de planning die ik gemaakt had en moest ik dit optreden missen. Gelukkig kreeg ik een herkansing; op 30 januari trad Rotersand op in Tivoli de Helling, waar we volgens de website van Tivoli met totale overgave konden luisteren en dansen op de aanstekelijke Elektro sound, en trotseerde ik een A2 vol sneeuw en ijs om deze Duitsers alsnog op te zien treden. Even leek het erop dat ik door de barre weersomstandigheden het niet zou halen om voor het voorprogramma binnen te zijn, maar dat lukte wonderlijk genoeg wel dank zij mijn goede chauffeur.

Patenbrigade:Wolff omschrijven zichzelf als Elektro voor torenkraan bedieners. Deze constructiemedewerkers leken zo van de A2 afgeplukt te zijn, compleet met veiligheidshelmen, afzetlint, gereedschap en de streng uitziende vrouwelijke opzichter Antje Dieckman, die in een strak mantelpakje alles komt controleren. Ze zingt nog een paar nummers waaronder ‘Voyage’ alvorens van het podium te verdwijnen, om later tussen het publiek weer op te duiken waar ze blijft kijken en luisteren naar haar ploeg constructiemedewerkers op het podium. Live zijn de invloeden van onder andere Kraftwerk duidelijk hoorbaar. Wanneer de toetsenist met een zaag zijn keyboard door het midden gaat zagen wordt duidelijk dat het allemaal een groot toneelspel is. Niettemin laat Patenbrigade:Wolff een aantrekkelijke dansbare Elektro horen.

Vervolgens is het de taak aan het trio van Rotersand om de avond verder invulling te geven. Enigszins vermoeid door de acht uur lange rit vanuit Hamburg, zo verteld zanger Rascal, is het eerste half uur van het optreden wat stug. Er wordt veel tussen de nummers door gepraat waardoor een beloofde totale overgave op de muziek niet mogelijk wordt. Het is de eerste show van ‘The Random Is Resistance Tour’ met de eerste live presentatie van de nieuwe nummers, wat wellicht de reden kan zijn. Naarmate het optreden vordert gaat het steeds soepeler en komt de sfeer er steeds beter in. Rascal, overduidelijk het boegbeeld van de band, zoekt als groot charmeur veel contact met voornamelijk het vrouwelijke publiek. Hij komt ook regelmatig van het podium af, tot groot vermaak van de fans, en baant zich al zingend een weg. De reacties vanuit de zaal zijn positief bij het horen van de nummers “Speak to me” en “First Time” maar ze worden dol enthousiast als het oudere werk voorbij komt; “Storm”, “Dare to Live” en het overbekende “Oceans”. Rascal en de zijnen komen met enige verbazing een tweede keer het podium op als blijkt dat het publiek nog meer wil. Uiteraard wordt daar gehoor aan gegeven. ‘Around 02:00 in the morning three happy “sand-men” drove home through an icy and snowy night,’ is te lezen op het blog van Rotersand. Rond dezelfde tijd vertrok ik ook tevreden naar huis. Het was een mooi concert dat de rit door de slechte weersomstandigheden waard was.

Rotersand

Jan 30. 2010

All available shows of Rotersand: