visitors: 540447

Gothminister
Feb 06. 2010, Dynamo

Gothminister treedt op in een klein basement

Schwarzblut komt anders dan de naam doet vermoeden gewoon uit Nederland. Het optreden als voorprogramma van Gothminister vond voor deze door Goethe geïnspireerde band dus op de eigen grond plaats. Toch geeft het niet het gevoel dat ze uit de buurt komen; In vloeiend Duits wordt antwoord gegeven op vragen van Duitse bezoekers omtrent de band naam. Het wordt later duidelijk als de link met de Duitse poëet wordt gelegd. Ik denk direct aan Goethes Erben, maar zo klink Schwarzblut niet. Het zijn gedichten met een stevige Industrial sound die niet alleen dansbaar zijn, maar dus ook nog diepgang lijken hebben. Een vergelijk met Skinny Puppy is qua muziek al snel gemaakt. Zangeres Angèlika vertelt me na het optreden dat dit het twintigste of misschien eenentwintigste optreden is sinds de oprichting begin 2008. Dat het allemaal nog relatief vers is uit zich in de problemen tijdens de show met de afstelling van het geluid en het repareren van de beamer. Niettemin staat het optreden als een huis. Dankbaar neem ik na het optreden de EP ‘Sehlenwolf’ in ontvangst en verlang nu al naar een volgend optreden, èn de dit jaar te verschijnen volwaarige album ‘Das Mausoleum’ waarvan we tijdens het optreden alvast een voorproefje hebben gekregen in de vorm van nummers zoals ‘Sterbelied’, ‘Die Gunst des Augenblicks’ en ‘Das Mandat.’ Ik vind deze Deutsche Lyrik und dunkler Tanzmusik van Schwarzblut helemaal geslaagd.

Dat Gothminister naar Dynamo kwam was goed nieuws. Dat staat voorop. Minder goed was de locatie waar het optreden plaats vond. De kelder van Dynamo is klein, donker en vooral krap. Veel te klein voor deze gotische overlord. Gothminister heeft ruimte nodig waar hij zich kan ontpoppen, waar hij zijn vleermuisvleugels kan uitslaan. Helaas stond het publiek nu op niet meer dan een halve meter afstand, wat het optreden weliswaar intiem maakte, maar waardoor het minder indrukwekkend werd dan het gedaan zou hebben op een groter podium. Ik kreeg de indruk dat mister Gothminister zelf ook niet helemaal tevreden was met de situatie. Alsof het nog niet genoeg was, wilde de microfoon standaard niet meewerken wat duidelijk enige irritatie teweeg bracht. Het publiek, dat uit alle delen van Nederland toegestroomd was, reageert echter laaiend enthousiast wat een effectieve pleister op de wond vormde. Gothminister bracht een keur aan nummers die luidkeels werden meegezongen tot aan de afsluiting met ‘Monsters’ en ‘Happiness in Darkness’. Een toegift zit er niet in en Gothminister vlucht nadat de laatste tonen uitgestorven zijn snel tussen de fans door naar de kleedkamer. Het optreden was niet het beste dat deze gotische overlord heeft laten zien, en veel elementen van zijn show zijn in deze kleine zaal uit noodzaak achterwege gebleven, maar tegelijkertijd was het een gezellige intieme sfeer die bij tijden als een privé concert aanvoelde. Dat heeft dan ook weer een zekere charme. Ondanks dat krijgt Gothminister een volgende keer hopelijk de ruimte om zijn vleugels uit te slaan om volledig tot zijn recht te komen.

Gothminister

Feb 06. 2010

All available shows of Gothminister: