visitors: 526634

Anneke van Giersbergen
Feb 26. 2010, Perron 55

Agua de Annique zegt Joris vaarwel

Op een of andere manier lukt het me weer om het laatste optreden van Anneke van Giersbergen te bezoeken; zo stond ik in november in de Effenaar voor het laatste concert van een serie optredens en nu wederom in Perron 55 bij het laatste van een serie optredens door Nederland. Anders dan in de Effenaar was het niet overvol, met een aangenaam aantal bezoekers die tijdens de twee voorprogramma’s binnen druppelden.

Als eerste was het de beurt aan de Ierse Lisa Cuthbert onder begeleiding van gitarist Tim Fromont, beiden onbekenden voor mij, voor een set van een half uur. Het eerste dat me opviel was de overeenkomst met Tori Amos. Het geroezemoes van stemmen in de zaal is hinderlijk voor het luistergenot, maar ze stoort zich er niet merkbaar aan. Weggedoken tussen instrumenten en apparatuur valt ze een beetje in het niet terwijl ze de nummers in haar bijna onverstaanbare Ierse accent bij elkaar praat.

Na Lisa Cuthbert mag het Amsterdamse duo The Sectret Love Parade het publiek opwarmen. Met aankondigingen zoals ‘ en nu komt er een liedje over liefde’, of ‘ en nu komt er een liedje over een zielige pony’ klinkt het wel heel kinderlijk naïef. Maar ondanks al die naïviteit en onschuld weten ze het publiek te boeien, zelfs als het ongemakkelijk stil blijft tijdens het stemmen van de gitaar, tot die stilte verbroken wordt als er een korte biografie wordt gegeven. Ze zijn blij met de kans om met Agua de Annique op te treden, en het ze vertellen vol trots dat ze zelfs bij ‘De Wereld Draait Door’ hebben mogen optreden – ook al was het niet meer dan een minuut.

Voor Anneke van Giersbergen en Agua de Annique had het optreden een bijzonder karakter. Anneke was een beetje bedroefd, meld ze tussen de nummers door maar ‘dat vertel ik jullie later,’ voegt ze eraan toe. Of het aan die droefheid te wijten is, weet ik niet, maar het spontane van het optreden dat ik in de Effenaar heb gezien ontbrak een beetje. Wie ook ontbrak was toetsenist Annelies Kuijsters.

De nummers worden netjes gezongen hoewel in sommige gevallen de zang nauwelijks of niet te verstaan is. We horen een afwisselende greep uit haar werk met songs van haar laatste album waaronder ‘The World’ waarmee het optreden geopend wordt, ‘Wide Open’, ‘I Want’ en ‘Sunny Side Up,’ afgewisseld door wat ouder werk waaronder ‘Beautiful One’ en mijn all-time favoriet ‘Ice water’ met Anneke op het keyboard. Uiteraard komt de uitstekende Editors cover ‘Papillon’ voorbij.

Het duurt tot na de eerste set voordat we te horen krijgen waarom Anneke een beetje droevig is: Joris Dirks stopt omdat hij vader gaat worden van een tweeling. Het worden twee meisjes, wat we al door hadden vanwege de roze versieringen op het podium.

De toegift bestaat uit ‘Shrink’ uit de tijd van the Gathering en ‘Hyperdrive’ dat oorspronkelijk door Davin Thownsend gezongen werd, maar later door Anneke op zijn album ‘Addicted’. Geen echte covers dus, maar een afsluiting van het optreden met een knipoog naar het verleden.

Het optreden was niet zo spontaan en gezellig als in de Effenaar eind vorig jaar, maar Anneke weet met haar innemende glimlach het publiek toch elke keer weer te veroveren, ook als het optreden niet tot haar beste genoemd kan worden.

Anneke van Giersbergen

Feb 26. 2010
Perron 55, Venlo