visitors: 525263

Suicide Commando
Mar 06. 2010, Tivoli Oude Gracht

Een Cyberia feestje met Suicide Commando en Welle:Erdball

Ik was laat. Half tien stond ik vooraan bij het podium in Tivoli op de Oude gracht, nadat ik bij de ingang een zakje van Plato in de handen gedrukt kreeg waarin een stapeltje flyers en een verzamel cd over 15 jaar Cyberia. Ja, het was een feestje met Welle:Erdball en Suicide Commando als de grote namen op deze jubileum editie.

Omdat ik zo laat arriveerde liep ik de eerste twee acts mis. Eskil Simonsson (Covenant) debuteerde met zijn noise-ambiant project Cement en aansluitend een soortgelijk project met de naam Asche. Uit verschillende stemmen klonken weinig enthousiaste opmerkingen als “tv-ruis” en “alleen een redelijke beat”, maar ongetwijfeld waren meningen verdeeld als ik verder gevraagd had.

Tien minuten na mijn arriveren verschijnt Honey en A.L.F. voor een gesloten gordijn op het podium, wellicht om de spanning erin te houden. Radio Welle:Erdball is begonnen. Even lijkt het erop dat nog niet iedereen doorheeft dat het optreden van start is gegaan. Dat verandert snel genoeg wanneer de gordijnen open gaan. Twee grote (lege) arcade game kasten domineren het podium en Frl Venus en Plastique zorgen voor de lollies, zeepbellen en ballonen. Het doet bijna kinderlijk speels aan, mede door de kleding die door deze twee bevallige dames gedragen wordt. Het optreden staat natuurlijk in het teken van de bijna legendarische commodore 64 waarvan er eentje in het publiek geworpen wordt. Helaas ken ik Welle:Erdball niet goed genoeg, ondanks dat ik ze vorig jaar een keer eerder heb mogen zien. Het optreden heeft een vrolijk uiterlijk, en is bij tijden erg luchtig door de speelse dames.

Heel anders is het optreden van Suicide Commando. De rauwe klanken en confronterende beelden staan in schril contrast met Welle:Erdball. Het lijkt alsof het een luchtig voorgerechtje is geweest, zonder de kritische teksten van Suicide Commando. Nummers over dood en verderf, zelfmoord en oorlog worden zowel in beeld als muziek voorgeschoteld. De gruwelijke beelden die op het scherm verschijnen zijn niet voor tere zieltjes. Zanger Johan van Roy is goed op dreef en weet het publiek enthousiast te krijgen. Zijn theatrale grijns is opvallend en geeft het vermoeden van een tevreden Johan – hoewel de onderwerpen niet iets zijn om tevreden over te worden. Het maakt niet uit; hoewel de boodschappen duidelijk naar voren komen door de beelden blijft de muziek van Suicide Commando bijzonder dansbaar en het publiek komt dan ook lekker op dreef. De nummers van de onlangs verschenen album ‘Implements of Hell’ komen voorbij waaronder het nummer ‘Die Motherfucker Die’ met de videoclip op de achtergrond geprojecteerd. Het publiek verwelkomt het met enthousiasme.

Vorig jaar bij Summer Darkness riep Johan van Roy dat het nummer ‘Hellraisor’ niet meer gespeeld zou worden, en zo is het dit keer inderdaad. Eigenlijk wel jammer, maar tegelijkertijd is het goed om verder te gaan en niet stil te blijven staan bij alleen maar ouder werk.

Wanneer Suicide Commando het podium verlaat gaat het feest door zoals alleen een Cyberia dansavond dat kan doen. Op naar de volgende vijftien jaar?

15 year aniversary Cyberia

Suicide Commando