visitors: 540191

Faun
Mar 28. 2010, Tivoli Oude Gracht

Fantastisch akoestisch optreden van Faun

Twee jaar geleden brachten de leden van Faun tijdens Summer Darkness voor niet meer dan een klein aantal mensen een uniek akoestisch optreden in de Leeuwenberg kerk van Utrecht. Zanger Oliver s.Tyr gaf destijds een hint dat er wellicht meer van dit soort optredens zouden volgen en 2009 stond dan ook in het teken van een akoestische tournee die helaas Nederland maar één keer aandeed. Met het verschijnen van het album “Buch der Balladen” en een nieuwe serie akoestische optredens stond Faun eindelijk weer op het podium voor een Nederlands publiek.

We komen net op tijd in Tivoli aan. Een bewaker vraagt of we de deuren van de zaal zachtjes open willen doen en overal hangen kaartjes waarop de bezoekers verzocht worden stil te zijn tijdens het optreden. De zaal is bijna onherkenbaar veranderd; de bar is gesloten en overal staan stoelen waarop een gemêleerd publiek applaudisseert als de vier leden van Faun het podium betreden. Niel Mitra, de man van de elektronische sound, is natuurlijk niet van de partij. Hij heeft zijn plaats bij de merchandising verlaten om mee te kijken naar het optreden van zijn bandgenoten.

Het optreden ontpopt zich als een mengeling van verhalen en muziek. Oliver s.Tyr verteld met verve over de gebeurtenissen die achter en in de muziek schuil gaan. We worden meegenomen met de folklore uit de middeleeuwen, zowel in woord en zang. Het zijn sprookjes die we ook terug vinden op het album “Buch der Balladen”. Verhalen over Sigurd en Brynhild (‘Sigurdlied’), ‘Herr Heinrich’ en de trol van elf ellen lang – waarbij even ter discussie staat hoeveel een el nu precies is. Maar ook over ‘Die Tanz über die Brücke’; een lied over dood, niet grimmig en sinister maar over het natuurlijke afscheid van het leven in de vorm van een dodendans over een brug over de rivier. Soms zijn de inleidende teksten wat aan de lange kant, maar Oliver spreekt met enthousiasme en de nodige humor. De zaal is opvallend stil als iedereen aandachtig aan het luisteren is.

Tijdens de pauze mogen we allemaal even een drankje bestellen waarna het optreden na iets meer dan een half uur weer van start gaat. Het vioolspel van Sandra Elflein krijgt een daverend applaus, waarna met een lach wordt verteld dat dit slechts het intro is van het Zweedse ‘Sen Polska’. Sandra mag de laatste tonen van de intro nogmaals inzetten waarna het nummer volgt. Rüdiger Maul speelt zijn trommels alsof hij de liefde ermee bedrijft.

Oliver kondigt uiteindelijk ‘Avrix’ aan, het laatste nummer van de tweede set. Misschien het laatste, voegt hij eraan toe en het is duidelijk dat de toegift volgt, zeker als de leden van Faun een staande ovatie krijgen. Na ‘Erkenekon’ en ‘König von Thule’ is er nog ruimte voor een laatste nummer en met ‘Fort’ van het album “Licht” sluit Faun een prachtig ingetogen maar bovendien geslaagd optreden af.

Faun

Mar 28. 2010

All available shows of Faun: