visitors: 552951

May 29. 2010, Biebob

Oomph! in België

Terwijl ergens in het zuiden van Nederland een nat Pinkpop in volle gang was, trad de Duitse band Oomph! op voor een enthousiast publiek in het Belgische Vosselaar. Buiten valt de regen gestaag uit een schemerige avond als ik bij de Biebob arriveer. Net op tijd, want binnen waar het warm en droog is speelt de support Deadcell hun eerste nummer al. Die mij kennen weten inmiddels dat Deadcell geen vreemden voor me zijn, en ik een beetje bevooroordeeld ben met betrekking tot hun muziek en optredens. Hier in de Biebob is het toch weer een half jaar geleden dat ik ze voor het laatst gezien heb, en ik keek toch wel halsreikend uit naar dit optreden.

Ooit begon Deadcell als een echte industrial band rond oprichter en zanger Marcus Bodine, met een visueel aantrekkelijk optreden dat in sommige opzichten een grote gelijkenis had met bijvoorbeeld Laibach. De laatste jaren is Deadcell meer en meer naar de metalkant geschoven en hebben de danseressen plaats gemaakt voor gitarist Snowflame en bassist Gea. Alleen Mel is nog overgebleven om het publiek met haar dans te hypnotiseren.

Het valt direct op dat Deadcell heerlijk en soepel speelt. Marcus is in zijn element en met meer muzikanten op het podium geeft de band een meer volwassen indruk, afgezien van een klein provisorisch projectiescherm waarop de beelden geprojecteerd worden die de boodschap van de nummers visualiseren. De verlichting op het podium is uitstekend en het lukt me eindelijk om Gea goed op de foto te krijgen. De muziek valt goed in de smaak en het publiek weet de band voor een toegift terug op het podium te krijgen.

De heren van Oomph! draaien inmiddels al bijna twintig jaar mee. In die tijd heeft Oomph! zich ontwikkeld in een populaire band wat zijn invloed op de muziek heeft gekregen. Na al die jaren is het optreden in de Biebob het eerste in België.

In het publiek is duidelijk een vaste schare fans te vinden. Direct met de eerste tonen van het openings nummer ‘Beim ersten Mal tut's immer weh' gaan de voorste rijen los. In de maat van de muziek springt het publiek samen met de bandleden op en neer. Alleen gitarist Crap doet hieraan niet mee, en de drummer natuurlijk. Bij twee gelegenheden springt zanger Dero het podium af om al crowd-surfend weer terug te keren naar zijn plek. Het is zorgvuldig geregeld want er staat hulp klaar om hem heelhuids op het podium te krijgen.

We krijgen een moment rust als drummer Leo op een ‘drumkastje’ plaatsneemt en onder begeleiding van Crap op keyboard de nummers ‘Sex hat keine Macht’ en ‘Auf Kurs’ gebracht worden. Daarna gaat het dak er wederom af.

De set is een gevarieerde greep uit het repertoire met ouder werk zoals ‘Gekreuzigt’ en ‘Revolution’, maar ook nummers van het laatste album ‘Monster’ met het pakkende ‘Labyrinth’. Tot slot komen Dero en de zijnen terug voor twee toegiften met het welbekende ‘Gott ist ein Popstar’ waarmee ze een succesvolle avond afsluiten.

May 29. 2010
Biebob, Vosselaar (BE)

Oomph!