visitors: 525133

Faerydae
Jun 05. 2010, St.Stevenskerk

Eerste akoestische optreden van Arcana

In het oude centrum van Nijmegen staat de St.Stevenskerk; een imposant bouwwerk dat uit de 12 e eeuw stamt en gedurende de eeuwen die volgden uitgebreid werd. Dit Romaans Gotisch bouwwerk is de perfecte locatie voor het door DJ Beautevil georganiseerde concert met Faerydae, Deleyaman en Arcana.

Binnen in de kerk voelt het koel aan na de wandeling door het pittoreske oude centrum van de stad, aan het einde van een hete zomerse dag. Het licht van de zon werpt prachtige patronen door de ramen van de kerk. In het midden, recht tegenover het orgel uit de 17 e eeuw, onder grote kaarsenkronen, staat het podium opgesteld. Het optreden is goed bezocht, maar niet uitverkocht. Achter de merchandising staan de muzikanten van deze avond het publiek, dat voor de gelegenheid gekleed is gegaan, welkom te heten. Om acht uur kondigt de organisator van de avond vol trots het uit Nederland afkomstige Faerydae aan.

Faerydae maakte in 2009 haar debuut op kasteel Doornenburg. Nu staan ze ietwat onwennig voor een publiek dat afwachtend op de antieke kerkbanken toekijkt. Om de beurt kondigen de leden van de groep de nummers aan met een korte uitleg over de oorsprong daarvan. Hun stemmen zijn zacht, bijna verlegen te noemen en moeilijk hoorbaar voor de bezoekers achter in de kerk. De muziek klink echter helder en duidelijk door de prachtige akoestiek van de kerk.

Met weinig meer dan het natuurlijk invallend licht van de laagstaande zon betreedt Arcana vervolgens als tweede act het podium. De band speelt voor het eerst in hun bestaan een volledig akoestisch optreden en is daarom voor deze gelegenheid uitgebreid met de sessiemuzikanten Núria Luis op viool en Sergio Gamez Martinez (van Narsilion) op keyboard. Peter Bjärgö lijkt wat zenuwen bij het eerste nummer te hebben, maar als duidelijk wordt dat het allemaal goed klinkt wordt hij zelfverzekerd. Het geluid in de kerk is fantastisch en de prachtige stem van Ann-Mari Thim geeft me het kippenvel. Het maakt niet uit waar je je bevind; zowel voor, naast als achter het podium blijft het geluid perfect.

Arcana brengt een greep van nummers uit hun zeventien jarig bestaan waaronder een aantal songs die nog nooit eerder live zijn uitgevoerd. Het publiek, waarvan de meesten duidelijk voor Arcana zijn gekomen, luistert geboeid en in stilte naar de uitvoering en applaudisseert luid tot en met een staande ovatie wanneer het optreden eindigt.

Op verzoek van de bands sluit Deleyaman de avond af. Dit is deels te wijten aan de projecties die de van oorsprong in Frankrijk opgerichte band gebruikt. De duisternis is inmiddels ingevallen wat benadrukt wordt met het uitschakelen van de verlichting in de kerk. Met niet meer dan een enkele rode spot begint Deleyaman na enkele kleine technische problemen.

Deleyaman blijkt een favoriet van de organisator, wat duidelijk wordt uit het enthousiasme waarmee hij de band aankondigt. Als opening krijgen we een prachtig fluitspel op de Dudok voorgeschoteld waar langzaam de rest van de muziek omheen geweven wordt. Naarmate het optreden vordert zie ik met regelmaat mensen vertrekken. Ik kan me niet voorstellen dat dit aan de muziek ligt, of misschien toch wel. Hoewel het vergelijk met Dead Can Dance (de stem van zanger Aret Madilian wordt vaak vergeleken met die van Brandon Perry) duidelijk is, wordt het optreden gaandeweg eentonig.

Zangeres Beatrice Valantin heeft een mooie stem die pas echt bij het laatste nummer tot zijn recht komt als het Franstalig wordt en het optreden weer even een opleving krijgt. De Zweedse Mia Bjorlingsson op drums speelt fantastisch en lijkt de lieveling van het publiek te zijn. Het is ook prachtig om haar aan het drummen te zien.

De leden van Deleyaman staan continu in duisternis en worden pas tegen het einde van het optreden verlicht door de projector die prominent voor het podium opgesteld staat. De projecties zijn spaarzaam en eindigen met de namen van de bandleden waardoor deze avond de meerwaarde ervan te betwijfelen valt.

De St. Stevenskerk is een uitstekende locatie gebleken met een prachtige akoestiek die een bijzondere sfeer en glans aan de optredens heeft gegeven. Het hoogtepunt van de avond was voor mij Arcana en ik hoop dat ze in de toekomst nog meer optredens zullen geven in de pure vorm waar ik getuige van ben geweest. Prachtig.

Faerydae

Jun 05. 2010
St.Stevenskerk, Nijmegen