visitors: 540180

Cancer Bats
Jun 07. 2010, Effenaar

Bullet for my Valentine voor de kinderen

Voor het concert van Bullet for my Valentine had ik al wat (voor)oordelen klaar liggen. Eerlijk gezegd had ik er ook niet veel zin in en die zin werd alleen maar minder toen ik een overvolle zaal van de Effenaar binnen kwam. Ik wist dat het uitverkocht was, maar zo vol als deze avond heb ik de Effenaar nog niet gezien.

Het kost me de nodige moeite om bij het podium te komen voor de foto’s die ik moet maken. Uiteindelijk lukt het me aan de rechterkant waarbij ik tot mijn opluchting een fotopit ontdek. Foto’s maken zal dus wel lukken.

Bullet for my Valentine (BFMV) komt met twee supporting acts. Dommin is al aan hun laatste nummers bezig als ik arriveer. De band klinkt vrij mainstream, een luchtige metal rock die goed toegankelijk is en helemaal in lijn ligt met wat ik van BFMV gehoord heb. Het jeugdige publiek, dat gemiddeld ergens tussen de 16 en 20 lijkt te liggen, deelt mijn mening aan het gejuich en gejoel te horen.

Gewapend met mijn camera en een biertje wring ik me de fotopit in om te wachten op het tweede programma van de avond; het Canadese Cancer Bats. Zo braaf als Dommin klonk, en ik BFMV verwacht te klinken, zo rauw klinkt Cancer Bats. Ik las over het vergelijk met Black Flag hoewel ik niet verwacht dat iemand van het aanwezige publiek zich die kan herinneren. Zanger Liam Cormier schreeuwt, rent en springt dat het een lieve lust is. De BFMV fans doen vrolijk mee, maar schrikken toch wel als Liam plots van het podium af duikt. Ik zie open monden van verbazing en wellicht een verontwaardiging. Bij Cancer Bats stel ik me een moshpit voor, maar dat laat het opeengepakte publiek, laat staan de leeftijd, niet echt toe.

Dan, na een uitgebreide laatste soundcheck is het de beurt voor Bullet for my Valentine. De fans kunnen niet wachten en met regelmaat wordt er gejuicht als iemand denkt dat er weer iets te zien is op het podium. Als er de leden van BFMV dan eindelijk het podium betreden gaat iedereen zijn dak uit.

De muziek is wat ik er van verwacht had. Het klinkt strak, glad en tot in de puntjes verzorgd, alsof het zo van cd komt. BFMV weet duidelijk wat hun doelgroep is en speelt er perfect op in. Maar ik moet mijn (voor)oordelen waarmee ik bepakt ben opzij zetten want slecht klinken deze heren niet. De set van deze avond bestaat uit nummers als ‘All These Things I Hate’, ‘Tears Don’t Fall’, ‘The Last Fight’, ‘Scream Aim Fire’ en als afsluiter ‘Alone’.

Er is met alles rekening gehouden. De oververhitte fans worden koel gehouden door uitgereikte flesjes koud water en de security die oplettend in de fotopit staat pikt zo nu en dan een videocamera uit het publiek. Na drie nummers mogen de fotografen hun plekje vooraan verlaten en besluit ik toch maar om het optreden niet verder af te kijken. BFMV speelt goed, maar ik ben er niet van gecharmeerd.

Buiten staan er al ouders te wachten tot hun kroost buiten komt. Het einde van het optreden is om kwart over elf vastgesteld; dus iets voorbij de normale doordeweekse bedtijd voor de meeste bezoekers, lijkt me.

Cancer Bats

Jun 07. 2010

All available shows of Cancer Bats: