visitors: 540872

Tom Musca
May 24. 2009, W2

Betoverende Cranes at W2

Tom Musca heet hij, en ze zien hem graag in de W2 verschijnen. Hij mag de avond openen met een kort optreden. Tom verschijnt alleen op het podium, met zijn gitaar, en onmiskenbaar gaan mijn gedachten uit naar Arthur Adam die ik onlangs in het voorprogramma van Agua de Annique heb zien optreden. In tegenstelling tot die laatste brengt Tom Musca zijn werk beheerster, evenwichtiger. Vervolgens verschijnt versterking op het podium in de vorm van drums en bas; juist datgene waar het bij Arthur Adam aan ontbrak. Door deze aankleding ligt het werk Tom Musca aangenaam in het gehoor.

Vervolgens verschijnt Cranes op het podium. Ik ken ze nog van het begin jaren negentig, uit de tijd dat hun album ‘Forever’ verscheen. Hun optredens waren apart te noemen, met een verlegen Alison Shaw in het middelpunt, maar altijd omringd door haar begeleiding. Ze zag er altijd schattig en fragiel uit…

Nu zie ik ze na zeventien jaar terug op het podium. Allison is nog steeds het kwetsbare meisje – hoewel de jaren wel zichtbaar zijn geworden en ze duidelijk minder verlegen is dan het ooit was. Van de oude band herken ik niemand, behalve misschien haar broer Jim Shaw.

Ze openen met het nummer ‘Vanishing Point van hun album ‘Particles and Waves’. Daarna volgt een lange tijd voordat het volgende nummer ‘Submarine’ begint. Blijkbaar moet er heel wat aan knopjes gedraaid worden om alles goed te krijgen voor het volgende nummer, wat door Jim zelf gedaan wordt. Het geeft een ongemakkelijk gevoel, wat niet zo erg zou zijn als dit de enige keer zou zijn. Elke keer weer moet er gewacht worden voordat het volgende nummer gespeeld kan worden. Het optreden wordt hierdoor erg gefragmenteerd. Tijdens het nummer ‘Fragile’ bij de toegift gaat het helemaal fout als het geluid van de microfoon van Allison wegvalt en het nummer vroegtijdig stopt. Allison ergert zich zichtbaar wat een paar verwijtende blikken naar haar broer oplevert. ‘Imagine how we rehearse,’ grapt ze nauwelijks verstaanbaar. Het blijkt dan dat ze voorafgaand aan de show een soundcheck vergeten zijn.

Het optreden is kort, met een gemengde greep uit het repertoire. De twee nummers van de album ‘Forever’; ‘Everywhere’ en ‘Jewel’ steken er echter kop en hals bovenuit, en aan het publiek te horen blijven die onmiskenbaar favoriet. In de lange pauzes, tussen de nummers door, is er tussen de bandleden onderling veel discussie en het is voor mij al snel duidelijk dat de magie van weleer verdwenen is. De muziek is misschien dromerig als altijd, en de stem van Allison betoverend, maar de Cranes is niet meer zoals het is geweest. Jammer.

Tom Musca

May 24. 2009

All available shows of Tom Musca: