visitors: 553969

Front Line Assembly
Jul 16. 2010, Tivoli de Helling

FLA maakt een rustige start

In eerste instantie dacht ik dat het optreden van Front Line Assembly (F.L.A.) aan me voorbij zou gaan. Het stond oorspronkelijk op 9 juli gepland. Wegens omstandigheden werd het optreden een week verplaatst naar 16 juli wat mij even mooi uitkwam. Zodoende wandelde ik tegen alle verwachtingen in rond negen uur een half gevulde Tivoli de Helling binnen.

F.L.A. staat er op de vooravond van hun nieuwe tournee alleen voor. Er is geen voorprogramma om het publiek op te warmen voor deze eerst show na de release van hun nieuwe album “Improvised Electronic Device.” Het album is met gemengde gevoelens is ontvangen. Het vergelijk met de oudere albums zoals “Tactical Neural Implant” of “Hard Wired” is evident waarbij over het algemeen de weegschaal naar de positieve kant uitslaat. Mijn verwachtingen voor dit optreden zijn dan ook hoog hoewel ik eerlijk moet zijn door te bekennen dat het de eerste keer is dat ik F.L.A. live zie.

Als het optreden begint is het geluid niet bijster goed waardoor het nummer ‘I.E.D.’, wat toch wel een van de meest opvallende tracks van het nieuwe album is, tegenvalt. Gelukkig wordt het allemaal beter bij de opvolgende nummers. Zanger Bill Leeb lijkt toch niet helemaal op dreef te zijn. Afgezien van een enkel woordje is er totaal geen contact met het publiek. Zijn gedrag is bijna introvert te noemen en vergeleken met het album “Improved Electronic Device” klinkt de zang tam en weinig gedreven. Het optreden komt dan ook niet op gang. De nummers volgen elkaar met lange stiltes op waardoor er veel tijd ontstaat voor onderonsjes met gitarist Jared Slingerland. Alleen keyboard speler Jeremy Inkel is opvallend enthousiast waarbij hij publiek probeert op te zwepen. Pas bij de eerste toegift lijkt de sfeer er in te komen en ontstaat er een voorzichtige band tussen F.L.A. en het publiek.

De setlist bestaat onder andere uit ‘Hostage’, ‘Shifting Through The Lens’ en ‘Pressure Wave’ van het nieuwe album. De nummers worden aangevuld met wat ouder werk waaronder ‘Millennium’, Liquid Separation’ en ‘Bio-Mechanic’.

Het optreden is niet slecht te noemen, maar de heren van F.L.A. leken me wat ongeïnteresseerd en niet bijzonder gedreven, met name Bill Leeb. Ze hebben dan ook niet echt aan mijn verwachtingen voldaan.

Front Line Assembly

Jul 16. 2010

All available shows of Front Line Assembly: