visitors: 554742

Demonica
Aug 06. 2010, Lakei

Demonica in de Lakei

Hank Shermann kennen we natuurlijk als de gitarist van Mercyful Fate. Dat meneer Shermann echter niet stil zit getuigen de projecten Gutrix, Virus7 en Forces of Evil. In 2008 liep het nieuwste project onder de naam Demonica van stapel. Nu we twee jaar verder zijn is zijn nieuwe kindje uitgegroeid tot een complete band met als grote verrassing de onbekende Deense zanger Klaus Hyr. Op zes augustus stond in de Lakei in Helmond het eerste echte officiële optreden op het programma.

Het voorprogramma wordt verzorgd door de Belgische band After All. Deze heren stonden eerder dit jaar met Tankard en Fear Factory op het podium en hebben in de afgelopen jaren een indrukwekkende live CV opgebouwd. Het zijn ook geen complete onbekenden voor Demonica; in het verleden heeft After All ook al met Mercyful Fate en Forbidden gespeeld. Ze zijn dan ook trots om tijdens deze eerste show van Demonica in het voorprogramma te mogen staan. After All werkt overigens aan een nieuw album dat het in 2009 verschenen ‘Cult of Sin’ moet opvolgen, maar nieuw materiaal wordt vanavond nog niet gespeeld. De band brengt een gevarieerde greep uit het werk dat de afgelopen vijf jaar is verschenen met ‘Forgotten’ (‘The Vermin Breed’), ‘Ruins Of Bones’ (‘The Violent Decline’) en ‘Betrayal By The Gods’ (‘Cult Of Sin’). Ze hebben er duidelijk ook veel zin in en plakken nog twee nummers aan de set voordat ze onder begeleiding van een outro het podium verlaten.

Helemaal maagdelijk is het optreden van Demonica in Helmond niet, als dat al van deze doorwinterde musici gezegd kan worden. De dag daarvoor speelde Hank Shermann en band al een oefenshow in Kopenhagen. Van daaruit was het, zoals Klaus Hyr het zo tactvol brengt “a fucking long drive”. Of het aan de vermoeidheid ligt weet ik niet, maar de ingetogen verschijning van Klaus is opvallend. Of beter gezegd, wat onopvallend. Gitarist Graig Locicero en bassist Marc Grabowski stelen de show. Niettemin staat de stem van Klaus Hyr als een huis en weet hij zich eenvoudig door de set heen te zingen. Het repertoire van Demonica bestaat uit de tien nummers die stuk voor stuk terug te vinden zijn op het debuut album, zij het door elkaar geschud om niet helemaal het gevoel te hebben dat we de plaat op hebben staan. Er wordt geopend met ‘Demon Class’, gevolgd door ‘Fast And Furious’ waarmee het concert in een lekker tempo begint om vervolgens rustiger maar heavy door te gaan met ‘My Tongue’ en ‘Ghost Hunt’. Halverwege trekt Klaus zich even terug als zijn diensten voor het instrumentale ‘Astronomica’ niet nodig zijn, en eindelijk komt Hank Shermann, de drijvende kracht achter Demonica, wat meer op de voorgrond. De zaal blijft de hele avond half leeg, maar enthousiasme is er voldoende in het aanwezige publiek. Er wordt halsreikend naar een toegift uitgekeken als Demonica na de afsluiter ‘Lucious Damned’ het podium verlaat, maar helaas blijft die uit…

Demonica

Aug 06. 2010
Lakei, Helmond