visitors: 525248

Spiritual Front
Aug 13. 2010, Dom

Summer Darkness 2010 - vrijdag

Orfeo
Balfolk, minzaam, simpel met een ontwapende eenvoud. Bakvisjes dansen voor het podium, tellend maar zelden soepel of in de maat. Zangeres Lies vertelt over welke dans op de nummers gedaan moeten worden, waar de oorsprong precies ligt en waar ze de nummers gezongen of gemaakt hebben. De indruk die er gewekt wordt is bijna een idyllisch beeld. Ze kunnen het gevoel dat het allemaal maar wat kaal klinkt niet teniet doen. Ik zie Orfeo liever in een middeleeuws dorpse omgeving; een optreden in het centrum van een gemeenschap, omgeven door de boerse eenvoud van een lang vergane tijd. De bakvisjes genieten van de muziek, zij het onwennig door alle aandacht van het publiek, waarvan een groot aantal die levenswijze niet lijkt te delen.

Spiritual Front
De heren uit Italië zijn strak in pakken gehuld en zingen een eenvoudige cabaret folk. Hun muziek past eerder thuis in een donkere rokerige kroeg dan op een open podium in de vroege avondzon van een zomerse vrijdag. Niettemin geeft de band met hun energieke charismatische zanger een aanstekend optreden dat door enkel een soundtechnisch probleem wat stroefjes verloopt. De uitstraling en luchtige eenvoud van hun nummers laten duidelijk zien waarom ze een grote schare fans hebben gekregen. Spiritual Front speelt nog een tweede optreden op zaterdag in de Helling; een plek waar ze zoals verwacht beter tot hun recht komen.

Brendan Perry
Het optreden van voormalig Dead Can Dance zanger Brendan Perry is al snel uitverkocht, Het is ook het enige optreden waarvoor losse kaartjes verkrijgbaar zijn. De unieke locatie van de Domkerk geeft het optreden een bijzonder accent mee en is tevens de officiële opening van het driedaags festival. Het optreden is beheerst, puur en de muziek klinkt vol en helder waardoor het direct het hoogtepunt van deze editie van Summer Darkness genoemd kan worden. Perry zingt een aantal nummers van zijn nieuwe album maar het wordt al snel duidelijk dat het oudere werk van Dead can Dance de favorieten van het publiek blijven. Het nummer ‘A Passage In Time´ krijgt al een daverend applaus als de eerste tonen klinken. De rest van de setlist bestaat uit: ‘The Arcane’, ‘The Golden Rule’ en als verrassing komt het nummer ‘Song to the Siren’ voorbij dat ooit voor het project This Mortal Coil geschreven was. Het optreden wordt afgesloten met ‘Spirit’ en ‘Severance’ waarmee een onvergetelijk optreden van meneer Perry eindigt.

Bal du Masque
De eerste avond van deze Summer Darkness editie wordt afgesloten met Bal du Masque. De aankondiging liegt er niet om; iedereen is verplicht om een masker te dragen. Bal du Masque is variété, een nachtclub. De bezoekers worden ontvangen door een Witte en Zwarte Engel die champagne op ijs uitdelen. In de zaal verkoopt de Groene Fee absint voor de liefhebbers. Muziek en dans wordt afgewisseld met shows op het podium. Een illusionist, reptielen, de cancan en een striptease act behoren tot de traktaties van de avond. De initiatief neemster Medusa zit zelf met open mond toe te kijken als albino pythons en krokodillen over het podium kruipen. Toch is niet iedereen gemaskerd, blijkt bij een kritische blik door de zaal heen. Ondanks dat geeft de bonte mengelmoes van de kleurrijk verklede en gemaskerde mensen een gevoel van anonimiteit die betoverend en surreëel aandoet. Bal du Masque staat gepland tot vier uur in de nacht, maar met nog twee dagen Summer Darkness voor ogen is het rond de klok van drie voor mij genoeg geweest.

Summer Darkness 2010

Spiritual Front

Aug 13. 2010