visitors: 525512

Aesthetic Perfection
May 22. 2009, Tivoli de Helling

Energiek optreden van Combichrist in Tivoli

De tournee van Combichrist, bracht voormalig Icon of Coil voorman Andy LaPlegua met zijn band naar een uitverkocht Tivoli de Helling in Utrecht. Het beloofde een avond vol harde en agressieve, maar vooral dansbase Industrial noise; een mooie opening van een welbekende nacht Cyberia.

Bij mijn aankomst was het voorprogramma reeds aan het spelen. Aesthetic Perfection van zanger en oprichter Daniel Graves heeft zojuist het nieuwe album ‘A Violent Emotion’ uitgebracht. Daniel Graves is onmiskenbaar het centrum van Aesthetic Perfection en weet met zijn pakkende nummers en energieke optreden het publiek goed warm te krijgen. Opvallend was de oh zo gewoontjes ogende toetsenist. Hij staat alleen, bijna verloren in een eigen wereld tegen een achtergrond van materialen die geduldig wachten op de komst van Combichrist. Hij zorgt voor de muziek, maar lijkt er anders dan Daniel Graves, niet in op te gaan.

Over Combichrist zelf valt weinig te zeggen; het is een strakke, brutale en erg dansbare Techno Body Music. Het optreden wordt geopend met ‘All Pain is Gone’ van het nieuwe album ‘We Are All Demons’, waarna een set met ijzersterke nummers volgt: ‘Rain of Blood’, ‘Electrohead’, ‘Scarred’, ‘Get Your Body Beat’, ‘Get Out of My Head’ en natuurlijk de titelsong ‘Today We’re All Demons’. De hele entourage is in eerste oogopslag schokkerend en confronterend, van de agressieve beats en geschminkte gezichten tot het uitdagende en continu heen en weer paraderen over het podium door Andy LaPlegua. Maar onder dat masker schuilt zichtbaar een artiest die plezier heeft in wat hij doet. Het is te zien in zijn lach, het enthousiasme, de fonkeling in zijn ogen en het begaan zijn met de ongelukkige in het publiek die een drumstokje van drummer Joe Letz tegen zich aan heeft gekregen. ‘Everything okay?’ vraagt hij vol medeleven, en vervolgt dan gekscherend dat hem dit ook overkomen is. Hij wijst naar zijn oog en zegt: ‘That’s the reason for the black paiting; to cover up the bruises.’ Onder dat stoere en confronterende uiterlijk van Combichrist gaan daadwerkelijk serieuze artiesten schuil.

Het optreden van Combichrist is meer dan Electronics. Het drummen van Joe Letz geeft het optreden een extra dimensie waardoor het podium bruist van energie. Joe weet keer op keer zijn drumstel overhoop te gooien, waarna het door een gereed staande hulp weer opgebouwd wordt. De overige leden van Combichrist doen het wat rustiger aan, maar laten zich wel volledig meeslepen door de muziek. De toegift brengt uiteindelijk het prachtige ‘Shut Up and Swallow’ waarbij Andy het publiek opzweept en betrekt in het nummer. Het optreden eindigt met ‘This Shit Will Fuck You Up’ en ‘What The Fuck is Wrong With You’, wat waarschijnlijk bedoelt is voor Joe Letz die zijn drumstel overhoop gooit en zich er uitgeput bij neerlegt. En zo eindigt een goed optreden.

Aesthetic Perfection

May 22. 2009

All available shows of Aesthetic Perfection: