visitors: 540442

Grendel
Aug 14. 2010, Tivoli Oude Gracht

Summer Darkness 2010 - zaterdag

Boudoir
In eerste instantie stond de Nederlandse Sophya als eerste band op de Oude Gracht gepland (niet te verwarren met het nevenproject Sophia van Peter Bjärgö, die later op de dag in de Helling zal spelen). Ik vind dit een gemis waar helaas weinig aan te doen is. Als vervanging mag de band Boudoir een optreden verzorgen.
Boudoir brengt een luchtig, licht verteerbare sound die wellicht het beste te vergelijken is met de muziek van Slowdive en Cocteau Twins. Na drie nummers wordt de het arrangement aangevuld met drums en bas waarna het al meer als een echte band oogt. Ik ben niet bekend met Boudoir, maar het klinkt niet verkeerd. Van de andere kant grijpt het ook niet bij de strot om niet meer los te laten. Net zoals Orfeo het was, is het een leuke opening voor de tweede dag van Summer Darkness. De set van Boudoir bestaat ondermeer uit ‘Sweet Home’, ‘Maybe Yesterday’, ‘Unalone’ en ‘Space Jam.’

Allseits
Sinds kort is Tivoli Oude Gracht uitgebreid met de Spiegelbar. Deze zaal is het toneel voor het X-rated Ambient Stage waar vroeg op de middag Nina Kemicke met haar project Allseits de kop afbijt. Haar drone muziek is meeslepend, donker en zwaar. De zaal is half gevuld, luisterend naar de muzikale landschappen die breed uitgesponnen worden. Visueel is er weinig aantrekkelijks, afgezien van wat abstracte beelden op het scherm achter haar. De muziek is hypnotiserend en overbrugt perfect te tijd tussen Boudoir en Beauty of Gemina.

Beauty of Gemina
We blijven op de Oude Gracht, waar het Zwitserse Beauty of Gemina hun opwachting maakt. Onbekend voor mij maar schijnbaar met een groot gevolg gezien de hoeveelheid bezoekers die zich in de zaal verzameld hebben. Hun muziek heeft vleugen van gothic en industrial, mede door de donkere stem van zanger Michael Sele. Het oeuvre klinkt echter meer als donkere popmuziek. De setlist bestaat uit ‘One Step to Heaven’, ‘Hunters’ en ‘End of All’. Nummers die door de bezoekers toegejuicht worden.

Phelios
Phelios is Martin Sturtzer die met zijn muziek, zoals Allseits, breed uitgesponnen landschappen creëert. Hoewel zijn beelden aantrekkelijkere thema’s laten zien, kan zijn muziek in tegenstelling tot Allseits mijn aandacht niet vasthouden. Na een aantal minuten houd ik het voor gezien en begeef ik me naar het podium van de grote zaal waar Faith and the Muse hun opwachting zullen maken.

Faith and the Muse
Faith and the Muse is toch wel een van de optredens die hoog op mijn lijstje staat. Lang geleden, misschien wel tien jaar geleden, heb ik ze in de Baroeg gezien. Latere optredens in Nederland had ik helaas gemist. Dit optreden zag ik als een grote kans om ze eindelijk weer eens live te zien.
Behalve William Faith en Monica Richards zien we leden van de band Christ vs. Warhol op het podium staan. Het uiterlijk van Faith and the Muse is opvallend en prachtig aangekleed. De sfeer wordt echter teniet gedaan door de eeuwigdurende frons van Monica. Het lijkt alsof ze bij alles wat ze ziet bedenkingen heeft, alsof twijfel hoogtij viert. De androgyne violist Paul Mercer lijkt door zijn onvriendelijke uiterlijk ook niet helemaal in zijn element te zijn. William kondigt zijn bandleden aan met de vermelding dat dit de laatste show van de tour is. Wellicht dat de vermoeidheid toe is geslagen? Maar ondanks de stemming op podium, al dan niet gespeeld, is het optreden heel goed en bekende nummers zoals ‘Evidence of Heaven’ en ‘Trauma Coil’ komen langs.
Later, als ik de zaal verlaat zie ik Paul Mercer buiten aan de gracht zitten, spelend op zijn viool met een bakje voor geld van een gulle voorbijganger.

Clan of Xymox
Clan of Xymox is onveranderlijk. Hetzelfde uiterlijk, dezelfde kleding en ja, de muziek is tijdloos. Alles ademt jaren tachtig uit, alsof de tijd stil gestaan heeft. Gitarist Mario is ziek, wat leidt tot een onverwachte lege plek op het podium. Zanger Ronny Moorings zegt wijzend: “Eigenlijk had ik daar moeten staan”. Even stelt hij de vraag welke taal hij moet spreken wat voor enkele hilarische voorstellen vanuit het publiek leidt. De glimlach op het gezicht van Mojca lijkt het ijs te breken waardoor het een gemoedelijk en vertrouwd optreden lijkt te worden. Helaas kan ik niet lang blijven omdat het solo optreden van Peter Bjärgö hoger op mijn verlanglijst staat. Het is onvermijdelijk; niet alles kan bijgewoond worden en keuzes moeten gemaakt worden. Na een half uur verlaat ik de zaal op weg naar het Museum Speelklok.

Peter Bjärgö
De unieke locatie Museum Speelklok zorgde vorig jaar voor een zeer geslaagd optreden van Floor Jansen. Voor deze editie van Summer Darkness staat een groot aantal artiesten in dit museum gepland. Het leidt tot enige vertraging waardoor het optreden van Peter Bjärgö, frontman en oprichter van het Zweedse Arcana, een half uur uitloopt. Spijtig: het was een half uur dat ik langer bij Clan of Xymox had kunnen blijven. Het geeft echter wel een moment uitstel waarin ik een hapje kan gaat eten want de inwendige mens hoort ook wat aandacht te krijgen.
Het Museum Speelklok is goed gevuld als Peter Bjärgö zijn optreden begint. Solo blijkt een groot woord want zijn vrouw Ia zingt mee en Peter wordt begeleidt door een complete band. Alleen een andere selectie musici onderscheidt het optreden van Arcana. Deels is dit te wijten aan het karakteristieke stemgeluid van Peter. In de set komen ook een paar nummers van Arcana voorbij die naadloos in het optreden passen. De perfecte akoestiek van de locatie geeft een prachtig geluid dat me doet denken aan het optreden dat Peter onlangs met Arcana in de St.Stevenskerk in Nijmegen gaf. Het optreden is zoals toen memorabel te noemen.
Van het Museum Speelklok is het voor Peter Bjärgö haastige spoed voor het volgende optreden met Sophia in de Helling. Voor mij zal er eerst nog een tussenstop op de Oude Gracht zijn voor Grendel.

Grendel
Het optreden van Grendel, eerder dit jaar, kon geen doorgang vinden wegens ziekte. Zeon van Schwarzblut, die het voorprogramma destijds verzorgde, vertelt me later deze avond dat frontman JD Tucker zijn stem werkelijk helemaal kwijt was. Nu is er een herkansing voor deze Nederlanders op Summer Darkness. Het lijkt echter dat Grendel door het ongeluk achtervolgd wordt. Gaandeweg het optreden, dat snel uitmond in een stevig industrial dansfeest waar heel de zaal in meegesleept wordt, laat de techniek hen in de steek. Het geluid valt uit tijdens ‘Dirty’ en ondanks verwoede pogingen wil het niet meer lukken om de boel aan de praat te krijgen. Na een kwartier puzzelen, waar ondertussen de nodige grappen met het publiek gemaakt worden, houden ze het voor gezien en is Grendel genoodzaakt voortijdig te stoppen. Voor mij persoonlijk komt deze tegenslag met de nodige ironie. Derde maal scheepsrecht luidt het gezegde. In oktober krijgen ze een nieuwe kans in de 013.

Keltia
Ik heb even uitstel voordat het optreden van Sophia in de Helling begint. Tijd genoeg om een blik te werpen bij Keltia op het Domplein. Het is alweer een tijd geleden dat ik deze Franse dame aan het werk gezien heb. Een duidelijk beeld heb ik niet meer, maar ik herinner me dat het destijds wel een aangenaam optreden was. Opnieuw wordt ik geconfronteerd met sfeervolle muziek op een onpersoonlijk en kil podium waar de muziek niet tot recht lijkt te komen. Mevrouw Keltia doet haar best en zet met haar act een eigentijds muzikante neer. Na enkele nummers houd ik het echter voor gezien omdat de muziek mijn aandacht niet kan vasthouden. Bovendien heb ik nog een wandeltocht naar de Helling voor de boeg waar ik ruim op tijd arriveer om een sfeervolle afsluiting van het optreden van Spiritual Front te zien.

Sophia
Acht jaar geleden trok Peter Bjärgö de stekker uit het project Sophia met de intentie er nooit meer leven in te roepen. Tijden veranderen en zijn vrouw Ia vertelde me in juni al dat een nieuwe start gemaakt zou worden. Het optreden op Summer Darkness is het eerste in zes jaar en onwennig staan Peter en Ia op het podium, gehuld in rook en minimale verlichting. De sound is donker, sinister en experimenteel. Het contrast met Peters solo album en Arcana is levensgroot. Statig staat Ia op het podium, ritmisch te trommelen op de tonen die de zaal vullen. Het is niet zozeer de muziek zelf, dan wel de sfeer die de muziek neerzet. Roestige metalen platen worden als instrument gebruikt terwijl Peter achter een grote tafel het geluid manipuleert. We zien niets van zijn verrichtingen die op de hoge tafel plaatsvindt, wat dan weer jammer is. Toch is de sfeer heerlijk om met de ogen dicht naar te luisteren, zo nu en dan met een luikend oog te kijken naar de in silhouet gehulde muzikanten op het podium.

And One
De afsluiting van de tweede avond wordt verzorgd door het Duitse And One. Schijnbaar loop ik achter, want And One schijnt aardig populair te zijn. De Oude Gracht is goed gevuld, hoewel niet zo vol als voorgaande jaren. And One brengt een mengelmoes van industrial en pop ten gehore met covers van bekende bands. Het wordt afgewisseld met wat eigen werk. Zanger Steve Naghavi weet dat hij populair is en steekt die kennis niet onder stoelen of banken; hij straalt het helemaal uit. Als hij ook nog een vrouwelijke fan uit het publiek trek is duidelijk dat hij van zijn status geniet. De dame in kwestie ook want ze kan duidelijk niet van hem afblijven.
And One zet een goed geënsceneerde set neer die strak en perfect uitgevoerd is. Toch voelt het mij allemaal wat te gladjes aan, ontdaan van de ruwe kantjes. Nummers zoals ‘Angel Eyes’, ‘Time Killer’ en ‘Traum Frau’ passeren de revue. Steve kletst er een aardig eind op los en plagend werkt hij naar de toegift. Uiteindelijk eindigt de show zonder noemenswaardige hoogte- of dieptepunten en vervaagt de herinnering aan de show naarmate de aansluitende dansavond vordert.

Summer Darkness 2010

Grendel

Aug 14. 2010