visitors: 554694

Project Pitchfork
Aug 15. 2010, Tivoli Oude Gracht

Summer Darkness 2010 - zondag

XMH
Ik heb respect gekregen voor Benjamin Samson van XMH. Vorig jaar zag ik ze bij Mystic Fair in Ahoy voor een bijna lege zaal optreden. Ondanks het gebrek aan bezoekers wist Benjamin alle enthousiasme in zijn show te houden en zich de volle honderd procent in te zetten. Ook nu is de Oude Gracht niet al te vol door het vroege uur waarop XMH moet optreden. En wederom springt, rent en zingt Benjamin alsof niets hem kan weerhouden er een goede show neer te zetten. Met het nieuwe album ‘State of Mind’ is er ook een moment voor keyboard speler Isa Garcia om in de schijnwerpers te staan. Helaas laat ook nu de techniek de band in de steek en alsof het een herhaling van het optreden van Grendel is valt het geluid volledig uit. Benjamin ziet er de lol wel van in en roept om suggesties of verhalen uit het schaarse publiek. Gelukkig wordt het probleem verholpen en krijgt XMH de kans de set af te maken.

Aesthetic Perfection
Aesthetic Perfection staat garant voor een stevige EBM industrial act, opzwepend en intens. Daniel Graves staat geen moment stil en zijn energieke optreden is aanstekelijk. Drummer Tim van Horn ontpopt zich als een waar showdrummer en ik kan de indruk niet ontkomen dat ik hem aan het werk heb gezien bij Combichrist afgelopen jaar, waar Aesthetic Perfection ook in het voorprogramma stond. Doordat Tim van Horn en keyboardspeler David Dutton tegenover elkaar opgesteld staan, is er een levendige interactie tussen de twee. Het optreden is geen hoogstaande act, maar staat garant voor een prachtig en vooral krachtig dansfeest.

Diorama
Wanneer Diorama het podium beklimt verwacht ik half en half een even zo krachtig optreden. Diorama is echter meer bedaard, meer in de richting van een electro pop die toegankelijker is maar niet bepaalt mijn voorkeur geniet. Het podium is opgebouwd naar voorbeeld van hun album Cube waarbij drummer en keyboard opgesteld staan in kubissen. Gelaten bekijk ik het optreden terwijl ik ondertussen een babbel maak met Zeon van Schwartzblut. Er zijn voldoende fans voor deze Duitse electro pop band, maar het kan mijn aandacht niet vasthouden. Ik vraag me af of ik niet beter naar de Helling voor Iavana had kunnen gaan.

In Slaughter Natives
De keuze was moeilijk; In Slaughter Natives of In Strict Confidence. Ik had ze beiden willen zien maar moet een keuze maken. Aangezien In Slaughter Natives uit Zweden komt, wat niet direct naast de deur ligt, verwacht ik minder snel in de gelegenheid te zijn deze band in de nabije toekomst wederom live te zien. Als ik de helling binnenkom, waar het podium in gereedheid wordt gebracht, zie ik tot mijn verbazing dat zowel Peter als Ia Bjärgö deel uitmaken van In Slaughter Natives. Een welkome verassing. Het optreden van Jouni Havukainen is intens, zwaar en slepend. De toon is duister en brengt beelden van lang vervlogen tijden naar boven. De beelden op het scherm zijn sinistere, soms zelfs op het gruwelijke af zijn, maar nooit smerig of wanstaltig. De show, die langer is dan wat we normaal van In Slaughter Natives mogen verwachten is indrukwekkend. Ik denk dat ik de juiste keuze gemaakt heb.

Project Pitchfork
Een wandeling, tevreden met de keuze die ik gemaakt heb, bracht me precies op tijd terug bij de Oude Gracht voor het optreden van Project Pitchfork. Peter Spilles en band zijn na een experimentele fase terug bij hun electro van welleer. De strakke sound klinkt agressief maar wordt verzacht door de vriendelijkheid die de geschminkte Peter uitstraalt. Het optreden is mooi in het verlengde van Aesthetic Perfection eerder deze avond.

DAF
De afsluiting van deze editie van Summer Darkness wordt verzorgd door het al bijna vergeten Deutsch Amerikanische Freundschaft (DAF), welke in een grijs verleden bekend was om het spraakmakende nummer ‘Der Mussolini’. De Duitsers komen al direct met deze klassieker op de proppen waar van ik verwachtte dat het de toegift zou worden. Nog voor het optreden begint komt er een verborgen seintje voor de fotografen dat er veel water het publiek in zal gaan. En ja, tientallen flessen water staan gereed als het gordijn open geschoven wordt.
Ik zie zanger Gabi Delgado-Lopez een slok nemen uit een van de flessen waarna de rest van de inhoud het publiek in verdwijnt. Dat belooft wat voor allen die vooraan staan. Op zijn gezicht staat een zelfvoldane grijns die geen moment verdwijnt. Helaas kan ik niet lang bij het optreden zijn. Met enige spijt verlaat ik de zaal die helemaal gevuld is met bezoekers waarvan een deel niet eens geboren was toen ‘Der Mussolini’ voor het eerst op de dansvloeren klonk. Zo eindigt voor mij Summer Darkness 2010. Met een tevreden gevoel wandel ik naar het station met een welverdiende vakantie in het vooruitzicht.

Summer Darkness 2010

Project Pitchfork

Aug 15. 2010