visitors: 554179

Reaper
Oct 09. 2010, 013

I am darkness: Infacted Festival 2010

Oktober 2010 is de maand voor het tweede Infacted festival van het Duitse label Infacted Records. Oorspronkelijk was het festival ter aanleiding van het vijfjarig bestaan in 2008, maar het succes vroeg om een vervolg. Dit keer op meerdere locaties en landen. Na een viertal shows in Duitsland is het de beurt aan de 013 in Tilburg. Tijdens de periodieke ‘I am Darkness’ dansavond treden achtereenvolgens Soman, Orange Factor, Reaper, Heimataerde en Grendel op. Een uitgelezen avond om me weer eens onder te dompelen in de pure industrial sound.
De opening van de avond wordt verzorgd door Soman. Industrial for clubs, is te lezen op zijn website. Brein achter Soman is Kolja Trelle die ik eerder al bij het Downward Spiral festival zag optreden. Bewapend met een laptop produceert Soman een hypnotiserende ebm noise sound. Hij staat vol enthousiasme op het podium en probeert het publiek mee te krijgen. Door zijn gespring hapert de muziek een paar keer. Soman laat zijn onvermoeibare glimlach er niet door varen. Door het vroege uur lijkt het moeilijk om iedereen aan de gang te krijgen. Een paar bezoekers zijn aan het dansen, maar de meeste kijken alleen maar.
Orange Sector is als tweede aan de beurt. De band is niet compleet. Martin Bodewell staat eenzaam op het podium en zingt met de muziek op tape, of wat waarschijnlijker is, uit de computer. Soms vraag ik me wel een af wat de meerwaarde van de musici op het podium is als het meest van de muziek recht uit een computer komt. Het is nu duidelijk dat het ontbreken ervan een bijzonder kale en sobere uitstraling geeft. Martin Bodewell weet echter de vaart goed in te houden en krijgt het publiek mee. Waarom zijn maatje Lars Felker er niet bij is blijft onbekend. Het optreden gaat direct van start met ‘I Hate You’ gevolgd door ‘Endzeit’. Door zijn stem en de muziek lijkt het met vlagen alsof ik naar DAF luister, die ook een belangrijke invloed op de sound van Orange Factor heeft. Daardoor klinkt het erg herkenbaar en vertrouwd. Tegen het einde krijgt hij bijval van Gregor, de toetsenist van Reaper.
Reaper is de eerste act van de avond die als een ware band overkomt. Centraal staat Vasi Vallis, in zang bijgestaan door Gregor en de opvallende gitarist Se Hur die met zijn verwilderde paranoia uitdrukking heel wat aandacht naar zich toe trekt. We missen helaas Alisha Destiny op drums. Visueel staat Reaper als een huis. Het uiterlijk, de show en de projecties lopen naadloos in elkaar over. Gregor staat niet gefixeerd achter zijn apparatuur maar doet actief aan de show mee. Het maakt een wervelend geheel: een groot muzikaal feest. Vasi Vallis vraagt zich af of iedereen de teksten wel begrijpt. Hij vindt het vermakelijk dat de vrouwen de teksten luidruchtig meezingen en het brengt de nodige hilariteit met zich mee. Reaper laat het niet bij het oudere werk. Het nieuwe ‘Dirty Cash’ passeert ook de revue en het publiek lijkt voor de eerste keer deze avond volledig mee te gaan.
Aanlopend op het optreden van Heimatearde worden we getrakteerd op gregoriaans kerkgezang. Als de leden van Heimataerde dan het podium betreden is het duidelijk waarom. Als tempeliers in vol ornaat staan ze daar: trots, machtig. De aankleding is prachtig. Duistere middeleeuwse klanken worden vermengd met een zware donkere industrial sound. Vrijwel naadloos loopt de intro over in ‘Deus Lo Vult’ Ik neem mijn petje af voor Ash von Megalon, die swingend over het podium gaat, zijn zware maliënkolder torsend. Een tempelridder en de moordenaar nemen hun positie in als bewakers van het podium. Maar schijn bedriegt. Als een sater speelt Bruder Ansgar v. Hucretha op zijn fluit. Het is een aanloop naar de uiteindelijke onthulling van het ‘Unwezen’ in de vorm van zanger Ash als zijn vampiertanden zichtbaar worden en het bloed uit zijn mond gutst. Nergens wordt het confronterend. Alles wordt op een subtiele en beheerste manier gebracht. Alles bij elkaar genomen kan Heimataerde als het hoogtepunt van de avond genoemd worden.
De afsluiter van de avond is Grendel. Feitelijk is het voor mij de derde poging om een concert van deze uit Rotterdam afkomstige band in zijn geheel te zien. Ziekte weerhield het optreden eerder dit jaar en technische problemen speelden Grendel tijdens Summer Darkness parten waardoor ze noodgedwongen vroegtijdig moesten stoppen. Drie maal scheepsrecht luid het gezegde. Grendel begint met een krachtig optreden met voornamelijk tracks van hun album ‘Harsh Generation’ De voice distortion ontbreekt, zoals ik eerder al hoorde bij het optreden tijdens Summer Darkness. Als resultaat hiervan lijkt het dat [VLRK] af en toe zijn longen uit zijn lijf schreeuwt. Of bij dit altijd al gedaan heeft weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat het ten koste gaat van de nummers. En dan slaat het noodlot weer toe. Tijdens de intro van ‘Hate This’ begeeft de techniek het weer. [VLRK] roept lachend dat dit nog niet tijdens deze tour is gebeurd, maar het is dus niet de eerste keer. Tot ontsteltenis van velen wordt na oplossen van het probleem het nummer overgeslagen en vervolgd Grendel zijn verwoestend muzikale tocht door de avond. Even voor de afsluiting van het optreden komen de verschillende leden van de voorafgaan de bands nog even het podium op. Een knus samenzijn als afsluiting en als afscheidt van het publiek. Maar die laten het hier niet bij en luidruchtig wordt er om een toegift geroepen. Grendel geeft hier gehoor aan. Het publiek dwingt een herkansing van ‘Hate This’. Lachend zegt [VLRK]: ‘Jullie hebben het zelf gewild’. Maar dit keer komt Grendel zonder kleerscheuren door het nummer en tot een spetterend einde.
De optredens van de avond zijn tot een succesvol eind gekomen. Veel mensen vertrekken, maar voor de vastberaden overblijvers volgt een aangename dansavond onder leiding van DJ X-X-X, DJ Krat en DJ SPUD.

Infacted Festival 2010

Reaper

Oct 09. 2010