visitors: 553008

Straftanz
Oct 22. 2010, Effenaar

Suicide Commando in Eindhoven

Volgend jaar viert het Belgische Suicide Commando haar 25e verjaardag. Voor het zo ver is toert de band van Johan van Roy vlak na de release van de single ‘Death Cures All Pain’ door Europa. De enige twee optredens in de Benelux vinden plaats in de Effenaar en de P60: een laatste gelegenheid dit jaar om wederom te genieten van een stevige portie industrial / EBM van Suicide Commando zonder half Europa door te reizen.

Bij aankomst is het rustig bij de Effenaar. Een paar cybergothics staan buiten. Binnen is het ook niet erg druk waardoor XMH voor een handvol mensen de avond opent. Het is een beetje zoals het voorgaande optreden tijdens Summer Darkness. Benjamin Samson laat zich daar niet door afschrikken. Vol energie rent hij over het podium met Isa Garcia en Pieter Sperling achter de instrumenten. Herhaaldelijk probeert hij zonder veel succes het publiek wat enthousiaster te krijgen. Het valt me op dat de zang van Benjamin erg dominant is, alsof de balans tussen zijn stem en de muziek zoek is. Ik kan me niet herinneren dat dit de vorige keer ook zo was. Wellicht dat het optreden van XMH op 5 november met Hocico duidelijk zal maken of het toevallig deze ene keer is.
Het Duitse Straftanz volgt XMH op. Een jaar geleden stonden ze met VNV-Nation in de Effenaar. Nu zijn Kai Schwenkler – die zich de artiestennaam K-X heeft aangemeten omdat zijn werkelijke naam de aandacht van de muziek afleidt – en zijn band terug in Eindhoven. Het optreden oogt nog energieker dan dat van XMH. Alle leden van de band doen actief mee. Ze lopen over het podium, zingen en zorgen zodoende voor een chaotisch feestje. Het is een vrolijk geheel na de wat agressieve toon waarmee XMH is begonnen. Kai, of is het K-X? stapt nog het podium af om vanuit het publiek naar het optreden te kijken. Ze wijzen op de merchandise en maken flink wat reclame voor hun mobile applicatie. Zo kan iedereen overal en altijd Straftanz bij zich dragen. Voor enkele gelukkigen wordt er wodka geschonken (waarvan ondergetekende er ook eentje gehad heeft, natuurlijk.) Alles bij elkaar genomen gaat het toch over de muziek die met plezier en de nodige zwier wordt gebracht. Ze spelen een set van ongeveer 40 minuten waar nummers zoals ‘Out Of Time’, ‘Turbo’, ‘Fklasse’ en natuurlijk het swingende ‘Tanz Kaputt.’ Later die avond weet Kai me te vertellen dat het chaotische optreden precies is wat ze willen. Het optreden moet een feest zijn. Nou, daar zijn ze zeker in geslaagd.
Dan is het tijd voor Suicide Commando die ik dit jaar voor de tweede keer live zie. Johan van Roy opent de set met ‘Severed Head’. Hij ziet er gefrustreerd uit; meer nog dan normaal tijdens optredens. Het nummer komt zodoende wat geforceerd over en komt daardoor niet uit de verf. De oorzaak is de teleurstelling, vertelt Johan me na afloop van het optreden. De avond niet zo druk bezocht is als hij zelf gehoopt had. Lang duurt het echter niet voordat hij met Suicide Commando goed op dreef komt. Johan is de charismatische persoon die het publiek opzweept. Zijn grimas is bekend voor degenen die hem eerder hebben zien optreden. Tijdens de nummers ‘Hate Me’, ‘Bind, Torture, Kill’ en ‘Cause of Death: Suicide’, begeleid door de gruwelijke beelden van moorden, bloedbaden en wapens, krijgt zijn lach een duivels tintje. Dat Suicide Commando na 25 jaar vooruit kijkt blijkt wel uit het feit dat de klassiekers ‘Comatose Delusion’ en ‘Hellraisor’ niet langer deel uitmaken van de set. Daar voor in de plaats worden de potentiele nieuwe klassiekers gespeeld zoals ‘Die Motherfucker Die’ en de nieuwe single ‘Death Cures All Pain.’ Misschien was de Effenaar niet zo druk bezocht als de optredens die ik de afgelopen jaren in Tivoli gezien heb, maar het optreden gaat als een trein en met een tweetal toegiften wordt een zeer geslaagde avond afgesloten.

Straftanz

Oct 22. 2010

All available shows of Straftanz: