visitors: 553968

Hocico
Nov 05. 2010, Baroeg

Hocico in de Baroeg

Vanaf het moment dat ik vernam dat Hocico in Baroeg optrad heb ik naar dit concert uitgekeken. Misschien is niet zo slim. Verwachtingen kunnen dan toch wel hoog oplopen. Het blijft een feit dat ik ze al een tijdje wil zien en dat ik eerdere optredens in Nederland niet heb kunnen bijwonen. Dat ik daarvoor dan van het ene eind naar het andere eind ons landje moet doorkruisen is niet erg. Dat heb ik er graag voor over. Zodoende stapte ik op vrijdag 5 november na een lange dag werken, rond de klok van zes, in de auto om weer en files te trotseren en op tijd te zijn voor een avondje Hocico met in het voorprogramma XMH en Formalin.

Ondanks de honderden kilometers file waar de filemeldingen mee dreigden lukte het om in een dik anderhalf uur de afstand naar Rotterdam te overbruggen. Zodoende stonden we nog even te wachten voor een gesloten deur, maar waren we ook vrijwel als eerste binnen en konden we door de gesloten deuren van de zaal de leden van XMH horen spelen. Wat bleek: die waren wat later dan gepland waardoor de soundcheck nog bezig was. Het is duidelijk. Het verkeer in Nederland kan meevallen maar ook tegenzitten.

Het optreden van XMH is voorlopig het laatste in ons kleine landje. De leden nemen even de tijd om wat meer in het buitenland voeten aan de grond te krijgen. Nederland heeft naar eigen zeggen even voldoende XMH gehad en ondanks het dit jaar verschenen album ‘State Of Mind’ wordt het bovendien tijd voor nieuw materiaal. Mooie voornemens voor het komende jaar, maar voor het zover is mag XMH optreden als supporting act van Hocico die toch wel een van hun grootste invloeden zijn. Twee weken geleden speelde XMH in de Effenaar als voorprogramma van Suicide Commando. Tijdens dat optreden viel het me op hoe dominerend de zang van Benjamin Samson was. Al met het eerste nummer is duidelijk dat het geluid in Baroeg beter is: een betere balans tussen zang en muziek. Noem het maar evenwichtiger waardoor het luistergenot groter is. Waar XMH weer mee schijnt te kampen is het tamme publiek op het vroege uur maar het lukt Benjamin om het publiek op te warmen. De inmiddels herkenbare setlist komt aan bod waaronder ‘Komasaufen’ en ‘Rape Your God.’ Ik ben benieuwd wat het nieuwe jaar voor XMH gaat brengen met alle voornemens die er zijn.

Het Duitse Formalin volgt XMH op. Ik zie drummer Gabor op het podium zijn spullen gereed zetten en als zanger Tominous het podium betreed blijkt het optreden te zijn begonnen zonder dat iemand er iets van gemerkt heeft. Verbaasd komt iedereen van de bar het zaaltje binnen lopen als het doordringt dat de band van start is gegaan. Formalin probeert enigszins te provoceren met zowel uiterlijk als muziekthema. Ze zien er glad en plastisch uit, het thema is fetisj. De blik van Gabor is aan een stuk door uitdagend. Veel variatie zit er echter niet in en dat uit zich ook in de muziek. Na drie nummers krijg ik het idee dat het zich herhaalt. ‘This Isn’t Love’ en ‘Yuppiescum’ klinken namelijk hetzelfde als de nummers waarmee Formalin het optreden begonnen is.

Tegen de klok van half elf is het dan tijd voor de band waar het in eerste instantie allemaal om begonnen is en waar ik al geruime tijd naar uit heb gekeken. Hocico betreedt het podium na een lange muzikale inleiding die de spanning in de zaal opvoert. Het publiek reageert dan ook enthousiast als Rasco zijn plaats achter zijn keyboard in neemt en Erk gehuld in zijn met messen voorziene outfit verschijnt. Het contrast tussen de hyperactieve Erk en beheerste Rasco is enorm. Geconcentreerd verzorgt hij de muziek die even strak klinkt als op het album. Erk daarentegen raast over het podium en weet een dampende sfeer te creëren waar menig bezoeker niet op stil kan blijven staan. De set bestaat zoals verwacht kan worden uit nummers van de recente album ‘Tiempos De Furia’ waaronder de op single uitgebrachte ‘Dog Eat Dog’. Naast dit nieuwe werk kan een greep uit het oudere repertoire niet ontbreken en menig track van de voorafgaande albums wordt gespeeld. Zo horen we bijvoorbeeld ‘Spirals Of Time’, ‘Poltergeist’ en ‘About A Dead’ voorbij komen. Feitelijk maakt het weinig uit. Het optreden is een groot dansfeest waar geen noemenswaardige uitschieters in te vinden zijn. Erk neemt nog even een podiumlamp in de hand waarmee hij het publiek een moment lang in de spotlight zet. Als Hocico het podium verlaat wordt er hard om een toegift geroepen en deze volgt dan ook onherroepelijk, maar na nog twee nummer is het dan toch echt gedaan. Of aan mijn hoog opgelopen verwachtingen zijn voldaan is moeilijk een antwoord te geven. Het was een goed geolied optreden dat nergens aan snelheid inboette. Aan de andere kant waren er ook geen echte hoogtepunten. Of het de rit naar Rotterdam waard was kan ik gelukkig wel met een volmondig ja beantwoorden.

Hocico

Nov 05. 2010
Baroeg, Rotterdam