visitors: 554752

Welle:Erdball
Apr 10. 2009, 013

Welle:Erdball in de 013

Voor Welle:Erdball is Pasen een soort verjaardag. Reden dus voor een feestje en hoe kan dat beter gevierd worden dan met een optreden. Op de vooravond van deze verjaardag speelde Welle:Erdball in de kleine zaal van de 013, tijdens de editie van "I Am Darkness."

Alles rond Welle:Erdball was tot op heden onbekend voor mij, maar de beschrijvingen die er te vinden zijn, over jaren 80 sound, computer synthipop en het kunstmatige, ironische karakter van hun muziek, maakte het zeer interessant om te gaan bekijken.

Vanaf de opening tot aan het optreden stroomde het publiek binnen tot een knus samenzijn voor een, zoals Welle:Erdball het noemt, nieuwe uitzending. De muziek is gebaseerd op de oude Commodore 64 en alles wat nog meer met computers en elektronica te maken heeft, wat kleur geeft aan de optreden van het viertal op het podium die met de veelzeggende namen A.L.F., Honey, Plastique en Frl Venus bekend staan. Die laatste twee dames, gehuld in korte rokjes met een peperkoeken hartje, openen het optreden met een mimiekspel achter doeken aan weerszijden van het podium. Grote ballonnen worden het publiek in geworpen wat uitmondt in een over en weer slaan van de grote opgeblazen ballen. Het wordt binnen enkele nummers een feest in de zaal; het publiek wordt aangestoken door de pakkende en vooral luchtige muziek. Welle:Erdball is op hun beurt verrast door het enthousiasme van het publiek. De dames Plastique en Frl. Venus blijven een strakke blik houden, alsof ze elke emotie achter een masker verstopt houden. Maar af en toe is te zien dat ze achter dat masker plezier hebben in dit optreden.

Er wordt een scala aan attributen tevoorschijn gehaald zoals een kunststof megafoontje en een super 8 camera waarvan het loopwerk daadwerkelijk deel uitmaakt van de muziek. Het is bijna alsof er echt gefilmd wordt. Het is allemaal lekker kunstmatig, tot het overdrevene toe. Juist dat maakt het geheel leuk. Tot drie keer toe wordt het publiek opgeschrikt door kleine vuurwerk explosies. De laatste veroorzaakt zelfs een klein brandje dat snel en doeltreffend door Plastique met een flesje spawater wordt gedoofd.

Welle:Erdball brengt een keur aan nummers ten gehore zoals 'Commodore 64', 'Super 8', 'Mensch aus Glas' en 'Lass uns ein computer sein'. Een toegift is onvermijdelijk en Honey roept gekscherend hoe idioot het eigenlijk is dat er om een toegift geroepen wordt terwijl iedereen weet dat ze terugkomen. Vanuit het publiek wordt luid geroepen om het nummer 'Starfighter F104G' wat dan ook een van de nummers is die nog gespeeld wordt. Na bijna twee uur optreden verlaten de leden van Welle:Erdball het podium om de 013 over te laten aan de DJ's die nog een keur aan passende muziek zullen brengen.

Welle:Erdball viel niet tegen. Integendeel. Ik heb me prima vermaakt en heb genoten van het optreden en de muziek. Het is zeer zeker een band die ik een volgende keer weer ga bezoeken.

I am Darkness

Welle:Erdball