visitors: 540167

Mostly Autumn
Apr 03. 2009, Nieuwe Nor

Mostly Autumn zonder zangeres

"De muziek van Mostly Autumn kan omschreven worden als Melodieuze Rock met Keltische invloeden. De charismatische Bryan Josh en de bijzonder aantrekkelijke zangeres, met de fluwelen stem, Heather Findlay bepalen het gezicht en geluid van de uit zeven muzikanten bestaande band."

Na het lezen van deze omschrijving op de website van de Nieuwe Nor, en de vele positieve verhalen over Mostly Autumn, besloot ik toch eens een optreden van deze Engelse band te wonen.

De uit zeven leden bestaande band had niet veel ruimte op het podium in de Nor, zeker niet als er een keur aan instrumenten, versterkers en monitor luidsprekers bij moet staan. Het blijkt al snel dat zangeres Heather Findlay er deze avond wegens ziekte niet bij kan zijn, zodat er een klein beetje meer plaats is. Voor Mostly Autumn lijkt het ontbreken van de aantrekkelijke Heather met haar fluwelen stem geen probleem te zijn; achtergrond zangeres Olivia Sparnen heeft de rol overgenomen en ze lijkt er geen moeite mee te hebben. Blijkbaar kan de arme Heather best gemist worden.

Het geluid is deze avond prima, hoewel het wel uitmaakt waar je je in de zaal bevind. Het klinkt allemaal heel gladjes en goed doordacht. De genoemde invloed van Genesis en Pink Floyd kan ik er echter niet echt in ontdekken, behalve als het refereert op het gitaarspel van Bryan Josh. Hij doet zijn best om emoties via zijn gitaar tot uiting te laten komen, in navolging van zijn grote voorbeeld David Gilmour.

Verstopt tussen instrumenten en snoeren spelen Andy Smith, Iain Jennings en Anne-Marie Helder. Die laatste laat zich erg meevoeren met de muziek. Dat enthousiasme is bijna tegen het overdreven aan, als ze tijdens de tweede set haar plaats achter het keyboard verlaat en met de tamboerijn aan de gang gaat. Maar ze heeft er lol in, dat straalt er vanaf.

Na een uur blijkt de eerste set vol gemaakt, en trekken de bandleden zich terug. Het blijkt dat Mostly Autumn een rustpauze nodig heeft. Het is van de ene kant prettig voor een plaspauze, en er kan een drankje gehaald kan worden. Van de andere kant, Mostly Autumn stopt er even mee als ze net goed op dreef gekomen zijn.

De eerste set bestaat onder andere uit de songs 'Fading Colours', 'Flowers for Guns' en 'Half the Mountain', wat een gevarieerde greep uit het repertoire lijkt te zijn. Na de half uur durende pauze begint de tweede set die wederom ruim een uur zal gaan duren. Voor mij had dat niet gehoeven. In mijn beleving is er niet voldoende afwisseling waardoor de nummers allemaal op elkaar beginnen te lijken. Het voornamelijk al wat oudere publiek is echter enthousiast en er wordt volop meegezongen met 'Carpe Diem' en 'Heroes Never Die' die respectievelijk opgedragen worden aan de slachtoffers van de tsunami vlak voor kerst, en aan overleden dierbaren. Als uiteindelijk de toegift komt houd ik het voor gezien en verlaat ik de Nieuwe Nor.

Mostly Autumn is misschien een getalenteerde band met goede muzikanten, voor mij is het wat te braaf en teveel ontdaan van alle scherpe randjes. Ik denk wel dat Mostly Autumn op een groot podium beter tot hun recht zou kunnen komen, en misschien dat met de ontbrekende Heather Findlay het anders was geweest. Misschien een volgende keer?

Mostly Autumn

Apr 03. 2009
Nieuwe Nor, Heerlen