visitors: 540395

Combichrist
Feb 04. 2011, Tivoli Oude Gracht

Combichrist en Mortiis

Het klink wat vreemd in de oren: Summer Darkness Winter Edition. Het legt in ieder geval uitstekend de link met het groots opgezette Summer Darkness festival dat in de zomer overal in het centrum van Utrecht plaats vindt. Met Combichrist, Mortiis en Centhron hebben de organisatoren een kleine winter versie van dit succesvolle festival weten te maken en het is dan ook niet verwonderlijk dat Tivoli Oude Gracht uitverkocht is. Buiten staan echter nog een aantal hoopvolle cybergoths te wachten op enkele overgebleven kaartjes.

Werk, een lange autorit en parkeermoeilijkheden in het centrum van Utrecht zorgen ervoor dat Centhron al begonnen is als ondergetekende de zaal binnen komt. Het optreden van het dark electro trio uit Bremen is in volle gang en ze hebben de stemming er al aardig ingebracht. Het lukt om het laatste nummer nog mee te krijgen en enkele foto’s te maken voordat de set ten einde is. En dat is jammer; wat ik ervan gehoord heb klonk uitstekend.

Ooit was Mortiis een dark ambient soloproject van Håvard Ellefsen. Hij ging hierbij als trol verkleed en hield zijn identiteit en uiterlijk lange tijd goed verborgen. Inmiddels is dat tijdperk voorbij en bevindt Mortiis zich in Era III waarbij de band een zware industriële metal muziek is gaan maken die niet helemaal in de avond past. Met drummer Joe Letz als link tussen Mortiis en Combichrist was een gezamelijke tour echter een kwestie van tijd. De tijd van het uiterlijk als trol is voorbij maar het voorkomen van Mortiis op het podium is in grote lijn onveranderd. Gehuld in lompen en zwaar geschminkt lijkt hij een verschijning uit een of andere duistere wereld. Nummers zoals ‘Way Too Wicked’ en ‘Decadent And Desperate’ passeren de revue waarbij de donkere industriële sound duidelijke metal invloeden laat horen. Het optreden lijdt onder niet al te goede geluidsomstandigheden. Vooral in de eerste rijen wordt de muziek op bepaalde momenten een onherkenbare brij. Gelukkig trekt dat gedurende de set wat bij.

Combichrist is de overduidelijke publiekstrekker. Wanneer de leden het podium betreden gaat er ook een oorverdovend gejuich op. Het is de presentatie van het nieuwe album ‘Making Monsters’ dat in 2010 verschenen is. Het is het meest persoonlijk album van zanger Andy LaPlegua ooit, geschreven tijdens de vorige tour en niet in de gemoedelijke thuis omgeving. Op het podium is daar weinig van te merken. Hij houdt de vaart erin door als een gekooid beest heen en weer over het podium te lopen. Op zijn beurt ontpopt drummer Joe Letz zich als de ware showman die zijn drumstokjes tot hoog in de duisternis van de zaal weet te werpen zonder dat het drumwerk er onder lijdt. In tegenstelling tot Mortiis is de muziek van Combichrist meer elektronisch en dansbaar. De nummers ‘This Shit Will Fuck You Up’, ‘What The Fuck Is Wrong With You’ en ‘Get Your Body Beat’ klinken zwaar maar zijn verrassend toegankelijk. Andy LaPlegua lijkt het vooral aan het begin van de show niet echt serieus te nemen. De zang komt niet echt uit de verf en het lijkt er even op dat het meer om show en uiterlijk gaat dan de muziek. Verder in de set wordt de zang beter maar haalt het niet bij het optreden in 2009 in Tivoli de Helling. Het deert het publiek niet. Die muziek is strak en snoeihard. Dansend, juichend en springend wordt elke nummer meegedaan, inclusief de nieuwe nummers die tijdens deze set de revue passeren. Combichrist weet de zaal volledig plat te krijgen en laat ondanks de minpunten zien dat ze toch wel een van de meest succesvolle electro-techno industrial acts van het moment zijn met een uitstekende podium presentatie.

SummerDarkness Winter Edition 2011

Combichrist

Feb 04. 2011