visitors: 553946

Mely
Mar 29. 2009, W2

Agalloch maakt een grote indruk tijdens Nachtreisen

Buiten was het zonnig, maar binnen in de duisternis van de W2 startte om drie uur ‘s middags de laatste show van 'Nachtreisen': de tournee van Dornenreich en Agalloch, versterkt door de Oostenrijkse band Mely. Ik kwam speciaal voor Agalloch, maar Dornenreich had in de week daarvoor mijn aandacht getrokken met hun melodieuze dark metal sound.

Bij mijn aankomst was de eerste band Mely al begonnen. Nog verblind door de felle lentezon buiten leek de druk bezochte W2 donkerder dan normaal. Door deze menigte zocht ik voorzichtig mijn weg naar het podium.

Het Oostenrijkse Mely brengt een eenvoudig doom- of gothicachtige metal. De bandnaam is een afkorting van melancholy, wat enigszins de richting van hun muziek aangeeft. Het melancholieke is niet echt terug te vinden in de vrolijke sfeer die Mely neerzet en uiteindelijk brengt de band voor mij niets meer dan een aangename sound die wat gewoontjes klinkt. We kunnen niet om de vele uitgesproken bedankjes heen, nu de tour met dit optreden afgesloten wordt. Het geeft de indruk dat de bandleden van Mely als kinderen zo blij zijn, dat ze op tournee mochten met Dornenreich en Agalloch.
Ook het Oostenrijkste Dornenreich blijkt erg dankbaar voor de succesvolle tournee die deze middag zal eindigen. Het optreden van Dornenreich valt op door het ontbreken van een bassist. In plaats daarvan heeft de viool een belangrijke rol ingenomen. Deze viool wordt met vuur bespeeld door de immer grijnzende Inve. Die grijns gaat gaandeweg storend werken, alsof Inve het allemaal niet zo serieus neemt. Dornenreich speelt alleen het nummer ‘Jagd’ van de laatst verschenen akoestische album 'In Luft Geritzt', wat dan ook het rustigste nummer tijdens het optreden is. Ze spelen voornamelijk tracks van de oudere albums zoals 'Der Hexe Flammend' Blick', 'Eigenwach' en 'Wer hat Angst vor Einsamkeit?'. Helaas weet de viool van Inve niet voldoende kracht bij te zetten om de ontbrekende bas te compenseren. Het geheel klink niet slecht, maar uiteindelijk gaan de nummers op elkaar lijken, dat voornamelijk lijkt te komen door de overheersende rol die de viool heeft ingenomen.

Het Amerikaanse Agalloch sluit Nachtreisen af met een sterk optreden dat de voorgaande bands snel doet vergeten. Met wierook wordt het publiek aan het podium in de juiste stemming gebracht, als ze dat al niet waren, alvorens ze met "Dead Winter Days" het optreden openen. In het begin hoor ik geklaag in het publiek dat het geluid niet erg optimaal is, maar gaandeweg wordt dat beter. De muziek klink meer volwassen dan de voorgaande twee bands. De donkere sfeervolle sound weerhoudt frontman John Haughm er niet van vrolijk te vertellen wat hij over Nederland geleerd heeft: het is niet eenvoudig om in de ochtend een ontbijt te krijgen, maar wiet is geen probleem. 'And the funny thing is, they knew who we were,' roept hij lachend. We weten nu ook meteen waar de wierook vandaan kwam.

Agalloch laat een keur van songs voorbij komen waaronder het prachtige 'Limbs' en 'In The Shadow of Our Pale Companion'. Als toegift spelen ze 'The Lodge' dat uitmond in een kakofonie van ongecontroleerd geluid waarbij het publiek tot groot genoegen nog even met de knoppen van John Haugm's floor effect processor mag spelen.

Agalloch laat een prachtige indruk achter, die vreemd aandoet als bij het verlaten van de W2 het daglicht me doet verblinden. Het geeft een beetje het gevoel dat ik deze middag in een andere wereld heb doorgebracht.

Nachtreisen 2009

Mely

Mar 29. 2009