visitors: 526395

Anaphylactic Shock
May 22. 2011, Effenaar

Entombed in de Effenaar

Entombed heeft dit millennium al een aantal keer in de Effenaar gestaan, maar de enige keer die ik me persoonlijk herinner is het optreden samen met Napalm Death uit 1994. Nu, na al die jaren sta ik in de Kleine Zaal van de Effenaar om te genieten van de eerlijke death metal van deze oude rotten in het vak.

Bij het beluisteren van het album ‘Two Thousand Years’ van het Brabantse Anaphylactic Shock is te horen dat Entombed tot de grote invloeden van deze mannen hoort. Wat is er dan mooier om in het voorprogramma van Entombed te staan? Anaphylactic Shock is al aan het spelen als ik de zaal binnen wandel. Het publiek staat wat afwachtend achter in de zaal met een grote lege ruimte voor het podium. Erg motiverend voor een band kan dit niet zijn en het contact met de zaal is dan ook nauwelijks aanwezig. Anaphylactic Shock doet zijn ding, het is niet slecht maar ook niet echt overtuigend.

Na krap een half uurtje is het de beurt aan Izegrim. Zangeres Marloes sommeert het publiek om wat dichterbij te gaan staan waar direct en met enige gretigheid gehoor aan wordt gegeven. Muzikaal is Izegrim misschien niet baanbrekend maar de trashmetal van dit viertal gaat er in als zoete koek. Izegrim is spontaan en er wordt met overtuigend plezier gespeeld. Het verschil met de afstandelijke act van Anaphylactic Shock is groot. Marloes weet met haar band het publiek los te krijgen en trakteert ons op een set van oude nummers aangevuld met nieuw werk van hun onlangs verschenen album ‘Code of Consequences’.

Het is dus alweer zeventien jaar geleden dat ik Entombed op het podium van de Effenaar zag. Ik kan me daar weinig meer van herinneren behalve een paar gruizige zwart-wit foto’s. Een deel van het jonge publiek heeft een plaats tegen het podium ingenomen met het voornemen die niet meer af te staan. Met zo’n 150 betalende bezoekers op deze avond hoeven ze daar niet echt bang voor te zijn: er is plaats voor iedereen. Als Entombed onder het nodige gejuich het podium betreedt is het snel duidelijk dat de jaren niet aan hen voorbij zijn gegaan. Zoals verwacht doet zanger Lars Göran Petrov zijn naam als lolbroek eer aan. Hij springt en headbangt als een dolle dwaze met de nodige grimassen en geintjes naar het publiek. Vol vuur speelt de band een mix van oud werk waarvan ‘Left Hand Path’ toch wel het hoogtepunt blijkt. Voor het podium lijkt op een moment een aardige moshpit te ontstaan maar het enthousiasme van de band is niet in de deelnemende massa jeugdige bezoekers terug te vinden. Af en toe wordt er een aanzet gemaakt maar uiteindelijk blijft de moshpit een lacherige vertoning. De band deert het niet en speelt een goed gesmeerde set met onder andere ‘I For An Eye’, ‘Stranger Eons’, ‘Crawl’ en natuurlijk het eerder genoemde ‘Left Hand Path’ alvorens het podium te verlaten. Het duurt niet lang voor ze terugkomen en nog een vijftal nummers als toegift spelen. Entombed heeft deze avond een heerlijk en vooral geslaagd optreden gebracht en het gevoel is duidelijk wederzijds als de band schouder aan schouder een buiging voor het publiek maakt en de iedereen de handen schud.

Anaphylactic Shock

May 22. 2011

All available shows of Anaphylactic Shock: