visitors: 525123

Anaphylactic Shock
Feb 20. 2009, W2

Massief optreden van Wolves in the Throne Room in de W2

Het was druk in de W2. Het gebeurd niet vaak dat ik in een rij moet gaan staan die tot voorbij de hoek van het gebouw reikt. Even lijkt het erop dat de openingsact, Anaphylactic Shock, al zal beginnen voordat ik binnen ben. Voor velen achter mij is dat ook het geval, maar ik sta klaar voor het podium als de band begint.

Het wordt snel duidelijk dat Anaphylactic Shock voor het verkeerde publiek speelt. Met hun ruige death metal lijkt het Tilburgse gezelschap het publiek niet te kunnen bekoren. Dat is ook wel enigszins begrijpelijk als je bedenkt dat ze niet de juiste muziek voor dit publiek maken; die willen doom metal. Terwijl de aanwezigen koel vanaf een afstand toekijken heb ik de ruimte om te kunnen fotograferen. Anaphylactic Shock speelt nummers als 'Granite', 'Charlatan' en 'Death over Life' die allemaal afkomstig zijn van hun '2000 Years' album. Na een half uurtje verlaat Anaphylactic Shock het podium. Ik kan niet aan de indruk ontkomen dat de bandleden zelf niet erg tevreden zijn, waarschijnlijk vanwege het koele publiek.

De leden van The Devils Blood betreden het met kaarsen aangeklede podium en voeren een openingsritueel uit, waarbij een graal met (nep) bloed gedronken wordt. Elk lid is besmeurd met bloed, wat een sinistere sfeer geeft. Het boegbeeld is de rondborstige zangeres die net als de andere leden naamloos wil blijven. Ze staat er als een standbeeld, statisch en groots. Het is duidelijk het imago dat hier de kop op steekt, de levenswijze die het gezelschap zich aanmeet. Tegelijkertijd maakt het een geforceerde indruk. Ik kan me nauwelijks herinneren dat ze tijdens het optreden meer dan twee keer van haar plaats gekomen is.
The Devils Blood heeft een schare fans die een plaats vooraan het podium hebben bemachtigd. Sommigen zijn ook besmeurd met bloed, al dan niet gemorst uit de graal. Het moet allemaal satanisch aandoen maar het komt wat gekunsteld over. The Devils Blood speelt een lange set van ruim een uur met songs van het album 'Come Reap' die het Eindhovense gezelschap eind 2008 uitgebracht heeft. De set bestaat uit onder andere 'River of Gold', 'The Heavens Cry Out For The Devils Blood', 'Voodoo Dust', aangevuld met een aantal andere nummers zoals 'House of 10.000 Voices' en 'The Anti-Kosmic Magick'. Tegen half elf uur sluit The Devils Blood af, tot grote ergernis van velen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en waarschijnlijk de band waarvoor ze gekomen zijn deels moeten missen.

Als de gordijnen voor Wolves in the Throne Room openen, wordt een in dichte mist gehuld podium zichtbaar. Een vloed van blauw licht wordt aangevuld door het warme licht van enkele kaarsjes die voor het drumstel staan opgesteld. In die mist bewegen vage gedaanten rond, de drummer is zelfs helemaal niet te zien (en dat blijft zo gedurende het optreden). Vanuit die mist stijgen klanken op die zich ineenstrengelen tot een muur van geluid; machtig en massief. Het geluid wordt bijna hypnotiserend. Het beweegt zich voort als een levend wezen. Met het thema van de muziek in gedachten is het eenvoudig je in geheimzinnige wouden en mystieke bergen te wanen.
Het lijkt alsof er gedurende het uur dat er opgetreden wordt, niet meer dan vier nummers gespeeld worden: het klinkt bijna als n enkele compositie, ware het niet dat er zo nu en dan woord van dank gesproken wordt.

Dan, wanneer het einde nadert, maakt het kille blauwe licht plaats voor een helle gele gloed, als een zonsopgang na een geheimzinnige nacht. De geluiden sterven in de verte uit en door de mist heen is te zien hoe uitgeput de bandleden zijn (de drummer is nog steeds verborgen in de duisternis achter op het podium). En ding is zeker, Wolves in the Throne Room heeft een indrukwekkend optreden verzorgd en daarmee een onuitwisbare indruk achtergelaten.

Anaphylactic Shock

Feb 20. 2009

All available shows of Anaphylactic Shock: