visitors: 540890

Ordo Rosarius Equilibrio
Jul 29. 2011, Dom

Summer Darkness 2011 - dag 1

Voor de negende keer wordt de binnenstad van Utrecht in een mantel van duisternis gehuld. Het festival Summer Darkness is meer dan muziek alleen. De underground lifestyle komt aan bod in de vorm van een gothic markt en modeshows in de thema’s burlesque, lolita, cyber, leer en couture noire. Dit alles vindt voornamelijk plaats op en rond het Domplein. De muziek is geconcentreerd in de concertzalen op de Oude Gracht en de Helling waar in totaal een 50-tal bands optreden. Hierin verschilt dit festival ook van alle andere die Europa elke zomer weer overspoelen. De optredens in de kleine zalen geven het een intiem en persoonlijk tintje. Opvallend is wel dat dit jaar er geen enkele metal band in de line-up te bespeuren valt.

Dit jaar lijkt Summer Darkness minder groots opgezet als andere jaren. Op vrijdag is op het Domplein de gothic markt te vinden. Erg druk is het niet te noemen wat natuurlijk voor een deel aan het weer ligt. De zomer is ver te zoeken en er staat een kille wind. Dat maakt het niet uitnodigend om aan de lange tafels plaats te nemen. Op het programma staat een uurtje balfolk dansinstructie door Kelten Zonder Grenzen en het optreden van Leaf en Ordo Rosarius Equilibrio. Voor de laatstgenoemde ben ik naar het Domplein gekomen. Gekscherend verwelkomt zanger Tomas Pettersson ons op Autumn Darkness en zo voelt het dit jaar ook. Geen zomer te bekennen.

Ordo Rosarius Equilibrio brengt een korte akoestische set van ingetogen nummers die ijl en kwetsbaar klinken. Gezeten op stoelen, achter hun instrumenten weet de band een intieme sfeer te creëren die je niet van een openlucht optreden zou verwachten. Een echte podium act zien we niet maar wie goed luistert naar de teksten merkt dat de onderwerpen minder braaf zijn dan menig zou verwachten. We horen vooral nummers van hun laatste album “Songs 4 Hate & Devotion”, een voorproefje van hun optreden op zaterdag in Tivoli Oude Gracht.

Bij Bal du Masque wordt er van de bezoekers niet alleen verwacht dat ze gemaskerd zijn, maar ook dat ze in het thema gekleed zullen zijn. Dit jaar staat het volledig in het thema “Midsummer Nights Dream”. Het masker brengt een zekere anonimiteit met zich mee en daarmee verdwijnen bij velen de laatste remmingen. De varieté op deze avond bestaat uit een toneelstuk met zangeres Kemi Vita van the Dreamside in de hoofdrol, een modeshow en de ‘ontmaskering.’ Vergeleken met de eerste editie vorig jaar voelt het geheel een beetje braaf aan. Maar het is tot in de puntjes verzorgd met een prachtige aankleding waarin de prachtig uitgedoste bezoekers een actieve rol hebben. Het is een magische en bovenal geslaagde avond die tot in de late uurtjes door gaat.

Summer Darkness 2011

Ordo Rosarius Equilibrio

Jul 29. 2011