visitors: 540200

Angelspit
Jul 30. 2011, Tivoli de Helling

Summer Darkness 2011 - dag 2

Voor de negende keer wordt de binnenstad van Utrecht in een mantel van duisternis gehuld. Het festival Summer Darkness is meer dan muziek alleen. De underground lifestyle komt aan bod in de vorm van een gothic markt en modeshows in de thema’s burlesque, lolita, cyber, leer en couture noire. Dit alles vindt voornamelijk plaats op en rond het Domplein. De muziek is geconcentreerd in de concertzalen op de Oude Gracht en de Helling waar in totaal een 50-tal bands optreden. Hierin verschilt dit festival ook van alle andere die Europa elke zomer weer overspoelen. De optredens in de kleine zalen geven het een intiem en persoonlijk tintje. Opvallend is wel dat dit jaar er geen enkele metal band in de line-up te bespeuren valt.

De vijftig bands die in dit weekend optreden staan gepland in de zalen Tivoli Oude Gracht, de Spiegelbar, de Helling en de Leeuwenbergh Kerk. Het is verstandig om een goede planning te maken daar de afstand een dik kwartier lopen is. Dit betekent dat het ook niet gemakkelijk is om een stuk van een van de optredens mee te krijgen om vervolgens naar de andere zaal te gaan. Op zaterdag beginnen de optredens al vroeg. Mijn planning brengt me om één uur in de middag naar de Spiegelbar op de Oude Gracht waar het X-rated ambient / Witchhouse stage plaats vindt. Kristus Kut opent de dag met een ritueel noise project onder leiding van taroist dr Droon. Het is een sensueel avontuur met voodoo invloeden en trance opwekkende geluiden. The Law-Rah] Collective borduurt voort op het thema met hypnotiserende drones en ambient noise structuren. Het publiek staat, zit en ligt in de zaal en laat de geluiden op zich inwerken. Er is vrijwel geen contact tussen de artiesten en het publiek, maar het gaat hier dan ook meer om de sfeer die opgewekt wordt dan een concert welke het publiek opzweept tot grote hoogten.

Aansluitend speelt in Tivoli de Helling de dark electro band Shiv-R. Deze relatief nieuwe band zet een zeer overtuigende act neer met stompende techno beats. De androgyne zanger Virul3nt (Pete Crane) weet het publiek, dat ondanks het vroege uur massaal is komen opdagen, aardig mee te krijgen. De teksten draaien voornamelijk om sinistere en controversionele thema’s die we op het onlangs verschenen album “Incision” ook weer terug horen. De muziek is een mengeling van Reaper, Combichrist en liefhebbers hiervan komen helemaal aan hun trekken. Angelspit vervolgt met een agressief cyberpunk optreden dat niet geheel vlekkeloos verloopt. Gitarist Valerie Gentile (ex-Crüxshadows) heeft veel problemen met haar gitaarriem waar zelfs geen ductape tegen helpt. Ze is echter de ster van de show door haar energetische podium presentatie. Ze springt, headbangt en lijkt haar gitaar op elke mogelijke manier te martelen. Oud werk wordt afgewisseld door nieuw werk volgens een tot op de details uitwerkte setlist. Ondanks de problemen weer Angelspit een glansrijk en ouderwets explosief optreden te brengen.

Op de Oude Gracht is het tweede optreden van Ordo Rosarius Equilibrio het doel van mij. Na een wandeling van vijftien minuten ben ik nèt op tijd. De duisternis van de zaal brengt meer sfeer dan het openlucht optreden en het thema liefde, haat en sex komt veel beter tot recht. Helaas is het geluid slecht waardoor het al snel duidelijk wordt dat dit optreden het niet kan meten met dat van de dag daarvoor. Er is wel meer tijd beschikbaar en we horen behalve het nieuwste werk ook wat oudere nummers voorbij komen. Rose-Marie Larsen staat als een ijskoningin naast Tomas Pettersson, onverstoorbaar en schijnbaar ongeïnteresseerd. Halverwege het optreden voeren twee dames een sm-fetish act op waarmee het statische optreden meer aandacht krijgt. Maar ondanks dat kan het niveau van het accoustische optreden op het Domplein niet gehaald worden.

Mijn planning loopt in het honderd door de noodzaak van eten. Het optreden van Kirlian Camera mis ik helaas en beland uiteindelijk bij Komor Kommando. Met het uitvallen van Rotorsand is Komor Kommando naar voren geschoven en mag de zaal opwarmen voor de afsluiter van de zaterdag avond. Deze underground industrial/EBM act van Komor Kommando is bekend van de clubhits ‘Electro Body Music’ en ‘Love Your Neighbor’ en weet hiermee de zaal helemaal op zijn kop te zetten. Helaas wordt het gaandeweg wat eentonig, mede doordat het niet bepaald spannend is om twee mannen op hun laptops aan het werk te zien. Het publiek kan het niet deren en roept om meer. Komor Kommando krijgt de gelegenheid om nog voor een toegift terug te komen dat door de aanwezigen gretig wordt ontvangen.

De hoofdact van de avond wordt verzorgd door VNV Nation. Twee jaar geleden moest de band het optreden op Summer Darkness afzeggen. Samen met het op stapel staan van een nieuw album is het een logische afsluiter van de zaterdag. Deze toegankelijke EBM / futurepop act heeft een grote schare volgelingen. Zanger Ronan weet het en hij maakt daar dankbaar gebruik van. Helaas werkt zijn enthousiasme hem in het nadeel. Af en toe lijkt het erop dat hij meer aan het praten is dan zingen, met de nodige opmerkingen op het publiek en de fotografen, waar hij een gruwelijke hekel aan blijkt te hebben. De muziek komt daardoor wat in het gedrang. De zang blijft bovendien op de achtergrond en is daardoor erg eentonig. Ondanks dat is het optreden een groot succes en weet VNV Nation de zaal volledig plat te spelen. De avond is echter nog niet ten einde als VNV Nation het podium verlaat. De dansavond Cyberia XL gaat van start en weet de sfeer die Ronan met VNV Nation heeft neergezet tot in de late uurtjes vast te houden.

Summer Darkness 2011

Angelspit

Jul 30. 2011