visitors: 540455

Nitzer Ebb
Jul 31. 2011, Tivoli Oude Gracht

Summer Darkness 2011 - dag 3

Voor de negende keer wordt de binnenstad van Utrecht in een mantel van duisternis gehuld. Het festival Summer Darkness is meer dan muziek alleen. De underground lifestyle komt aan bod in de vorm van een gothic markt en modeshows in de thema’s burlesque, lolita, cyber, leer en couture noire. Dit alles vindt voornamelijk plaats op en rond het Domplein. De muziek is geconcentreerd in de concertzalen op de Oude Gracht en de Helling waar in totaal een 50-tal bands optreden. Hierin verschilt dit festival ook van alle andere die Europa elke zomer weer overspoelen. De optredens in de kleine zalen geven het een intiem en persoonlijk tintje. Opvallend is wel dat dit jaar er geen enkele metal band in de line-up te bespeuren valt.

De zondag brengt opnieuw een dag van keuzes. Alles zien is niet mogelijk en helaas betekent het dat ik enkele optredens die ik toch graag had willen zien, zoals Ulterior, The Neon Judgement en Faderhead, moet missen. Mijn dag begint in Tivoli de Helling waar ik zal blijven tot vroeg in de avond. Het brengt een middag vol dark electro, EBM, futurepop en mainstream industrial. Freakangel heeft de moeilijke taak om de spits af te bijten. Ze brengen een mix van moderne, harde, electro industrial muziek. De middelvinger komt geregeld omhoog alsof zanger Dmitry overal lak aan heeft, inclusief het publiek. Hij verzoekt iedereen hetzelfde te doen. Lachend van plezier, alsof hij een puber is, zet hij het zelfs op video. We krijgen nog even een duet met Pete Crane (Shiv-R) voorgeschoteld.

Na deze wilde rit gaat het wat rustiger aan met Destroid, een project van Daniel Myer die we onder andere kennen van Haujobb en Covenant. Het optreden zit goed in elkaar en Myer weet het publiek te overtuigen. De zaal is vol en het wordt snel duidelijk dat er een grote schare fans aanwezig zijn die de nummers zonder problemen mee kunnen zingen. Dat het rustiger aan gaat is alleen maar een illusie. Het is een puur optreden die haar EBM / futurepop wortels niet ontgoocheld. Ook hier is er een gast optreden, en wel van Faderhead. Dat voelt wel prettig aan omdat ik daar niet bij zal zijn. Het optreden van Julian-K deze middag is een beetje een vreemde eend in de bijt. De muziek neigt meer naar nu-metal met een vleugje industrial. Het overtuigt niet, blijft niet hangen en laat een ontevreden gevoel na. Aan het enthousiasme van de band zal het niet liggen. De trots straalt er vanaf.

Dat gevoel van teleurstelling wordt ruimschoots gecompenseerd door Tying Tiffany. De kleine Italiaanse zangeres zet een overtuigend en vooral energiek optreden neer. Niet voor niets wordt het vergelijk gemaakt met Siouxie Sioux en Iggy Pop, maar dan met een fragiel uiterlijk dat het publiek op het verkeerde been zet: haar uiterlijk staat in schril contrast met het optreden. De muziek is een mix van gothic rock, EBM, gothic en synthpop dat in een heerlijke mix wordt gebracht waarbij Tiffany stem het kippenvel tevoorschijn brengt. Het laten schieten van The Neon Judgement heb het er graag voor over gehad.

Na een snel hapje eten is het tijd om de Oude Gracht te betreden waar Nitzer Ebb reeds speelt. Eten duurt altijd te lang in deze situaties. Het is heel druk in de zaal en het is direct duidelijk dat deze oude rotten in het vak het niet verleerd hebben. De grote zonnebril van zanger Douglas McCarthy reflecteert het uitbundige publiek dat hij met gemak weet te bespelen. Ze doen de naam Classic Sunday eer aan want Nitzer Ebb weet een onvervalste jaren tachtig sfeer neer te zetten. Hun muziek is even minimalistisch als vroeger en het voelt heerlijk aan. Helaas is het snel voorbij. Het broodnodige eten heeft dus weer teveel tijd gekost.

Ten slotte mag Killing Joke deze editie van Summer Darkness afsluiten. Het duurt even voordat ze het podium opkomen maar als Jaz Coleman verschijnt gaat er een luid gejuich vanuit de zaal op. Gehuld in een vormeloze overal, met opengesperde ogen en demonisch uiterlijk start het optreden direct met de klassiekers ‘Requiem’, ‘Love Like Blood’ en ‘Wardance’. Langzaam maar zeker gaat het geluidsniveau steeds hoger. Er worden niet alleen de oude vertrouwde nummers gespeeld. Ook het nieuwe werk van het laatste album ‘Absolute Dissent’ komt aan bod. Veel wordt er niet door Coleman gesproken en dat is ook niet echt nodig. Killing Joke laat als afsluiter een onvergetelijke indruk achter.

Summer Darkness 2011

Nitzer Ebb

Jul 31. 2011