visitors: 554178

Totimoshi
Feb 15. 2009, Effenaar

Helmet na 15 jaar

Vijftien jaar geleden belandde ik tijdens het stagediven op de betonnen vloer van de Effenaar. Dat was bij het concert van Helmet op 23 juni 1994, en ironisch genoeg tijdens het nummer 'Just Another Victim'. Behalve die memorabele hersenschudding herinner ik me weinig meer van het optreden van deze band, waar heden ten dage van de originele leden alleen Page Hamilton over is. Voor de rest heb ik nog enkel en alleen de foto's die ik tijdens dat optreden in 1994 gemaakt heb. Reden te meer om de terugkomst van Helmet in de Effenaar bij te wonen, al was het alleen maar uit nostalgisch oogpunt, want ik ben eerlijk; sinds jaar en dag heb ik niets meer van Page Hamilton en de zijnen gehoord. Helmet werd bijgestaan door het Belgische The Sedan Vault, en de uit San Fransisco Bay Area afkomstige Totimoshi.

The Sedan Vault kende ik van naam, en ik wist vaag te herinneren dat ze 'de kleine broertjes van The Mars Volta' genoemd worden. Hun podium act is expressief en energiek, en dat laatste laten ze wel zien. Op een minimaal verlicht podium brengen ze een psychedelische post-rock met veel elektronica en voice distortion. Het is een ingewikkeld, op het eerste gehoor chaotisch geheel. Er zijn rustige stukken die bijna dromerig zijn, om vervolgens te veranderen in een wilde kakofonie van geluid. Ongetwijfeld zit er een geraffineerde structuur in, maar die heb ik niet kunnen vinden.

The drietal van Totimoshi heeft nauwe banden met Page Hamilton van Helmet. Hun aanwezigheid als supporting act is dan ook niet vreemd te noemen. Zanger en gitarist Tony Aguilar ontpopt zich als een waar gitaarvirtuoos die genot heeft in het spelen op zijn gitaar. Na het eerste nummer wil hij echter niet meer verder spelen voordat een Helmet fan de zaal verlaat omdat hij bier aan het gooien was. Er ontstaat een korte heftige discussie waarbij Tony de security roept. Bassiste Meg Castellanos kijkt geamuseerd toe. Als de security niet komt opdagen, neemt Tony eieren voor zijn geld, en vervolg ondanks zijn dreigement het optreden.
De kleine Meg Castellanos speelt op een basgitaar die zo groot oogt als ze zelf is en drummer Chris Fugitt vult het drietal aan. Samen brengen ze een aangename sound vol invloeden van hun Latin achtergrond, waarbij voornamelijk de nadruk op het uitmuntende gitaarspel van Tony ligt.

Dat Helmet na al die jaren nagenoeg hetzelfde is klinkt komt toch wel als een verrassing. Helmet is Page Hamilton, en Page Hamilton is Helmet. Dat is duidelijk. De andere bandleden horen erbij, en ook weer niet. Het gitaarspel van Page klink even strak als vroeger, de zang even krachtig en agressief als die ooit was. Gitarist Dan Beeman en bassist Jon Fuller volgen naadloos het gitaarspel van hun leider tot een muur van gitaar waarop het publiek wild wordt. Er zijn enkele weifelachtige pogingen tot het beklimmen van het podium, maar degene die het lukt word snel en efficiŽnt door de security afgevoerd. Geen stagedive perikelen dit keer.

Page zit op de spreekstoel. Hij krijgt een shirt van Eindhoven in de handen gedrukt en vervolgens een pilsje. Hij accepteert beiden met plezier. Tussen de nummers door vertelt hij over de vijf maanden tour en het vooruitzien naar thuis. Hij laat zijn shirt van Cher zien, bedankt met enig sarcasme zijn ex-vrouw en komt tot de conclusie dat dit optreden de meeste vrouwelijke bezoekers heeft die een Helmet concert ooit heeft gezien.

Ik ben blij dat er zoveel van het oudere werk gespeeld werd zoals 'In The Meantime', 'Milquetoast', 'Wilma's Rainbow' en 'Ironhead'. Ze klinken nog allemaal even brutaal als weleer. Naast de oude nummers komt ook het nieuwe werk van de onlangs verschenen album 'Monochrome' aan bod.

Aan alles komt een einde. De tour is met dit laatste optreden in de Effenaar geŽindigd, de show is afgelopen en er worden veel handjes geschud. Helmet gaat naar huis, net als ik. In tegenstelling tot vijftien jaar geleden dit keer zonder een hersenschudding.

Totimoshi

Feb 15. 2009

All available shows of Totimoshi: