visitors: 539452

Cassandra Complex
Jan 30. 2009, Nieuwe Nor

Cassandra Complex maakt een late start in de Nieuwe Nor

“Na lange tijd uit beeld te zijn geweest heeft de band in 2007 een aantal shows in originele line-up (Rodney Orpheus, Paul Dillon en Andy Booth) gegeven in Europe en Zuid-Amerika met daarbij ook Volker Zacharias van Girls Under Glass. Het live-album ‘A Thousand Points of Light’ (een registratie van de show op het WGT Festival in Leipzig) is hiervan het resultaat. In dezelfde line-up speelt The Cassandra Complex nu twee shows in Nederland, waarvan die in poppodium NIEUWE NOR exclusief voor Zuid-Nederland is!”

Zo was de aankondiging van The Cassandra Complex op de website van poppodium Nieuwe Nor te lezen. Ik herinnerde me het album ‘Satan, Bugs Bunny and Me’ en de songs ‘One Millionth Happy Customer’ en ‘Valis’ en bedacht me dat ik dit niet wilde missen. Zo belandde ik in het zuidelijk gelegen Heerlen waar we onder begeleiding van jaren tachtig muziek door DJ Kitty wachtten tot het optreden begon.
En wachten deden we. Negen uur, half tien, tien uur… The Cassandra Complex schitterde door afwezigheid. Gelukkig wist DJ Kitty ons te vermaken met onder andere Virgin Prunes, Joy Division, Cult en Young Gods. Uiteindelijk, iets over tien, verscheen Rodney, Paul, Andy samen met bassist Volker op het podium en kon het optreden beginnen.

Gehuld in een leren outfit brengt een immer glimlachende Rodney een keur aan songs waarvan ik vrijwel geen enkele goed ken, maar welke allemaal met enthousiasme door het publiek ontvangen worden. Zelfs Rodney is aangenaam verrast dat de songs allemaal bekend zijn, en dat er zelfs nummers bij titel gevraagd worden. Sommigen van het publiek herkent hij en roept verbaasd: ‘Hey, didn’t I see you before, at the Wave Gothic Treffen?’ Het lijkt wel alsof het allemaal bekenden van elkaar zijn.

De reden dat ze zo laat begonnen zijn wordt al snel duidelijk. ‘We didn’t had any sleep last night,’ zo verteld Rodney tussendoor, dus waren ze met de overtuiging niet eerder dan elf uur te moeten optreden gaan slapen. Gelukkig dat Volker hen wakker gebeld had, anders was het misschien nog later geworden. Maar nu ze er zijn hebben ze er zin in, en Rodney roept dat het repertoire groot genoeg is en tijd geen probleem hoeft te zijn. Hij vraagt dan ook nog even aandacht voor de man die verantwoordelijk is voor het licht, dat bestaat uit een batterij LED's die het podium in een zee van licht weten te hullen. Deze man, de Duitser Martin, is ‘Lightning Designer of the Year’. ‘It's true,’ roept Rodney als hij ziet dat het publiek er niet van onder de indruk lijkt te zijn.

The Cassandra Complex weet met songs zoals ‘Nightfall’, ‘Second Shot’, ‘War Against Sleep’ en ‘Twice As Good’ het publiek tot dansen te brengen. Dat niet iedereen geboeid blijft is duidelijk als ik naast mij een paar mensen hoor zeggen dat ze het wel gezien hebben. Zelf ervaar ik dit niet; de muziek en sfeer lijkt bijna een reis terug naar de jaren tachtig die voort blijft duren als de bandleden rond half twaalf met een daverend applaus eindigen en het podium verlaten. Daar neemt DJ Kitty wederom het roer over met een keur aan muziek die ik in geen twintig jaar meer gehoord heb. Rodney en Paul komen later nog een kijkje in de zaal nemen en zijn evenzo verbaasd. Al dansend mengen ze zich tot diep in de nacht onder de aanwezigen. Schijnbaar was dat uurtje slaap voor het optreden voldoende.

Cassandra Complex

Jan 30. 2009
Nieuwe Nor, Heerlen