visitors: 540869

Jan 22. 2009, Dynamo

Dynamo Underground Festival II

Na een succesvolle eerste keer was het nu tijd voor de tweede editie van dit kleine festival in de binnenstad van Eindhoven. Een korte trap leidde naar de grote zaal van Dynamo waar de uit Nederland afkomstige Next Waste Dimension om klokslag acht uur de avond inluidde met een mix van metal en dans muziek. Het eerste wat opvalt is het geluidsvolume. Het staat niet alleen verschrikkelijk hard, op sommige plaatsen is het geluid slecht. Met name vooraan het podium, waar ik toch mijn foto’s wil maken, zijn de musicanten bijna onverstaanbaar.
Ik was iets te laat waardoor de vier bandleden al volop aan het spelen waren toen ik de zaal betrad. Zoals verwacht was het zo vroeg nog niet erg druk, maar dat weerhield zanger Rikkert niet in zijn enthousiasme. Vol energie werden de songs ten gehore gebracht; een vette grunt op een zware gitaarsound. Wat Next Waste Dimension uniek maakt zijn de dans melodieën die op een of andere manier naadloos in het geheel gemixt zijn door VJ Jeroen. Ik ben niet erg thuis in dance maar ik herkende op een moment de klanken van The Prodigy in een van de nummers. Jeroen is ook de enige die onopvallend weggedoken achter zijn laptop zit, waar hij niet alleen verantwoordelijk is voor de dance muziek, maar ook voor de beelden die achter het podium op het scherm geprojecteerd worden. Next Waste Dimension weet op een energieke manier een veelbelovende indruk te maken: een band die ik graag in de gaten zal houden.
Deadcell volgt en opent zoals gewoonlijk met “War of choice” compleet met een op de maat marcherende danseres Mel. De afwezigheid van de tweede danseres Noor valt direct op waarmee wederom een van de bijzonderheden die een life optreden van Deadcell kenmerkten lijkt te verdwijnen. Maar misschien was ze gewoon ziek? Het weerhoud Deadcell er niet van een stevige set neer te zetten en Mel doet haar best het op te vangen. Ik zei het al eens eerder; gitariste Snowflame krijgt een steeds belangrijkere rol, wat duidelijk naar voren kwam met een heuse gitaarsolo, de eerste die ik bij Deadcell heb meegemaakt. Een korte solo weliswaar, maar het lijkt erop dat met de opnames voor het aankomende derde album een nieuwe muzikale weg voor de band geplaveid wordt.
Natuurlijk werd het sterke “Save One Bullet” gespeeld, met de mimedanseres die uit de videoprojectie tot leven lijkt te zijn gekomen, een van de mooie haast mystieke momenten in het optreden. De set eindigde weinig verrassend met ponpons en het pakkende “Kill the President.”
Hanzel und Gretyl is een band die niet te serieus genomen moet worden. Het is plezier hebben met deze stevige Industrial Metal sound waarbij het voornaamste thema bier, schnapps und party blijkt te zijn. Het festival mond dan ook uit in een waar feest met deze uit New York afkomstige would-be Duitsers. Fukken uber! Kaiser von Loopy met zijn Pruisische helm en goggles, die zijn Kaiser bier uit een laars drinkt, struint over het podium waarbij microfoon standaards niet veilig zijn en veelvuldig omvallen. Hij heeft er plezier in als hulpvaardige bezoekers de standaards overeind zetten: hij gooit ze toch weer om. Gitariste en zangeres Vas Kallas mist daardoor midden in een song haar microfoon, hoewel ze gewoon door blijft zingen… of grunten, want ze heeft een stem waar menig metal zanger jaloers op mag zijn. Het maakt allemaal niets uit, als er maar plezier is. Fukken uber! Hanzel und Gretyl spelen voornamelijk songs van hun onlangs verschenen album 2012: Zwanzig Zwölf en we horen ‘Loud und Proud’, ‘Kaiserreich,’en ‘Hail to the Darkside’ voorbijkomen. Als het tweetal het podium uiteindelijk het podium verlaat is het duidelijk dat ze nog terugkomen aangezien drummer Jordan Marchini rustig blijft zitten wachten. Je vraagt je af waarom ze überhaupt even weggaan. Dan vraagt Vas Kallas welk nummer het publiek als toefgift wil horen. Het wordt natuurlijk “Fukken Uber Death Party” waarbij het publiek samen met Hanzel und Gretyl op het podium beland en vrolijk mee zingt met de eenvoudige teksten. Kaiser von Loopy wordt nog even op handen gedragen alvorens ze het podium onder luid applaus verlaten.

Dynamo Underground Festival II

Jan 22. 2009

Next Waste Dimension