visitors: 554720

Goth Factory, the
Dec 12. 2008, Nieuwe Nor

Downhill V festival in de Nieuwe Nor

Vrijdag 12 december ben ik afgereisd naar het verre zuiden van ons kille kikkerland om in de Nieuwe Nor in Heerlen getuige te zijn van de vijfde editie van het Downhill Festival. Dit was de eerste keer dat ik deze leuke en gezellig aandoende concertzaal betrad. Op de toegang deuren stond al vermeld wat ik op internet al gelezen had; dat de afsluiter van de avond, de Duitse band Das Ich, wegens ziekte niet kon optreden. De organisatie had echter in Lola Angst een waardige vervanging gevonden. In de aankondiging van het festival werd alvast vooruitgelopen op de volgende, waar Das Ich alsnog zal gaan optreden.

The Goth Factory is het kindje van ex-Crystal Entity zangeres Maja, samen met Marco die destijds achter de schermen een belangrijke rol speelde. The Goth Factory zag in september 2007 het levenslicht. Nu eind 2008 is de eerste promo-CD uitgekomen met 3 songs die bestaan uit een mengeling van jaren 80 Wave-Gothic met een Electro pop sausje. Het optreden in de Nieuwe Nor was de vuurdoop; het eerste optreden.
Ondanks de 6 jaar ervaring met Crystal Entity was de spanning bij Maja toch wel aanwezig. Het ging het duo redelijk goed af, op een podium dat verlicht werd door twee kaarsenkandelaars. Soepel gaat het echter nog niet. Het optreden is geen geheel, met veel stilte tussen de nummers. Behalve de drie nummers die op de promo-CD te vinden zijn, "Breath", "Circles" en "Nightmare" bracht The Goth Factory een aantal andere songs die lekker in het gehoor lagen.

Afgelopen jaar zag ik Nurzery [Rhymes] optreden op het Downward Spiral festival in de Baroeg, waar de band een erg positieve indruk achtergelaten heeft. Deze sympathieke jonge Duitsers voldeden aan mijn verwachtingen met hun Industrial EBM sound. Geschminkt en wel betreden de drie bandleden tijdens de intro "Thorn (Contamination)" het podium waarna een uur intens optreden volgt. Toetsenisten Franco en Mario staan niet verborgen achter hun instrument maar maken werkelijk deel uit van de show. Getergde gezichten, agressieve blikken en met veel mimiek beelden ze perfect de sfeer uit. Desondanks blijft het luchtig doordat er hier en daar met plezier gelachen wordt. Het geheel is dynamisch en aanstekelijk. De songs zoals "Sick Little Bitch" en "Coure Sanguinato" volgen elkaar vlot op waardoor het concert geen moment snelheid inboet.

Dat de oudjes het nog goed doen laat The Neon Judgement zien. De band stamt uit 1981 en bracht destijds een dansbare Electrotech sound. Echte bekendheid heeft het duo TB Frank en Dirk Da Davo nooit genoten, en tegelijkertijd zijn deze pioniers op elektronische muziek nooit een onbekende geweest. Dat is te zien aan het publiek, dat duidelijk voor The Neon Judgement is komen opdagen. Fans van het eerste uur, zo lijkt het wel, die de songs "Nion", "Factory Walk" en "The Fashion Party" vrolijk meezingen - voor zover mogelijk is.

Verborgen achter hun grote zonnebrillen brengen de twee een greep uit hun eindeloze repertoire, bijgestaan door de beelden op het scherm achter het podium. Gitarist TB Frank rookt de ene na de andere sigaret en wanneer het publiek uiteindelijk om meer gaat roepen komt het antwoord met een grote grijns: "We zijn geen twintig meer." Ondanks dat voelen ze zich nog in staat een toegift te geven met de songs "Tomorrow in the Papers", "Mr.Brown" en "Chinese Black". Ze zullen de enige zijn die deze avond een toegift zullen geven.

Lola Angst is de naam van een immens kerkorgel met maar liefst 36 pijpen en een totaal gewicht van 300 kilo. Het orgel neemt de gehele breedte van het podium in beslag en ziet er imposant uit. Tijdens het optreden kan het vuur spuwen tot een hoogte van maar liefst 8 meter. Als ik naar het plafond in de Nieuwe Nor kijk, zie ik daar toch een probleem. Afwachten maar.

Op een duister podium, met enkel verlichting achter het orgel, neemt zanger en frontman Alexandar Goldmann achter het orgel plaats, zijn rug naar het publiek gekeerd. Met klassieke orgeltonen wordt de aftrap van het optreden genomen; een indrukwekkend en veelbelovend begin. Maar het orgel wordt daarna het hele optreden gelaten voor wat het is, bijna vergeten en onopvallend.

Eenmaal achter zijn orgel uit, heeft Alexandar Goldmann de neiging om over de rand van het podium heen te hangen. Hij draait daarbij zoveel rondjes dat de snoer van zijn microfoon een paar keer in de knoop raakt, waardoor de stekker eruit vliegt. De omvangrijke toetsenist en percussionist Siegbert Angst draagt een lieflijk Pikachu rugzakje, maar mishandeld zijn keyboard en slaat aan de lopende band zijn drumstokjes in stukken. Als derde is er toetsenist Reiner Schirner die onopvallend aan de linkerkant opgesteld staat. Alexandar Goldmann verteld tussen de bedrijven door dat ze geen Duitsers zijn maar uit Kroatië afkomstig zijn en normaal met 7 personen het podium bevolken, waaronder twee mooie danseressen. 'Het is behelpen,' zegt hij, en wijst nog even aan waar normaal een baspartij zou moeten klinken.

Ondanks dat Lola Angst de draak zegt te steken met de Gothic metal scène is daar weinig van te merken, afgezien misschien het moment dat hij alles en iedereen vervloekt. Over het algemeen klinkt de muziek vlot en aanstekelijk. Ik denk wel dat we niet het volledige potentie van Lola Angst hebben kunnen meemaken. Waarschijnlijk dat Siegbert met zijn lieve pikachu het daar mee eens was omdat hij zijn instrument aan het eind van het optreden over de monitorboxen het publiek in wierp. Zonde. Dubbel zonde, want vlammen heeft het orgel niet mogen spuwen.

Downhill V Festival

Goth Factory, the

Dec 12. 2008