visitors: 540154

Nov 20. 2008, Effenaar

Lacrimas Profundere lijkt niet gemotiveerd

Dit was mijn eerste kennismaking met de uit Duitsland afkomstige Lacrimas Profundere. Ik keek er naar vooruit, afgaande op de beschrijvingen van de muziek die sprak over Gothic Metal met invloeden van onder andere The Sisters of Mercy, in combinatie met HIM en Guns ’n Roses (hoewel ik over die laatste mijn twijfels had). En inderdaad, de diverse albums die de band sinds zijn oprichting in 1993 gemaakt heeft, klinken niet slecht. Toch werd de laatst uitgekomen album 'Songs For The Last View' met gemengde gevoelens ontvangen, met de woorden dat er weinig nieuws aan het verhaal van de band wordt toegevoegd. Zelfs de stem van de nieuwe zanger Rob Vitacca zou als twee druppels water op zijn voorganger lijken. Dit album ligt dan helemaal in het straatje van het motto van deze Duitsers: 'Never change a winning team.'

Op de valreep werd de Eindhovense band Deadcell als voorprogramma geboekt, wat een welkome verrassing was. Gedurende niet meer dan veertig minuten mocht Deadcell een greep uit het repertoire laten horen om de bezoekers op te warmen. Omdat ik Deadcell al meerdere keren gezien heb weet ik dat dit te kort is. Marcus Bodine was net op dreef toen hij alweer moest eindigen. Dat was jammer. Ik had het gevoel dat het merendeel van het publiek er niet warm van werd, wat enigszins verklaard kan worden als je bedenkt dat de boodschap in de muziek van Deadcell niet echt overeenkomt met het thema dat bij de muziek van Lacrimas Profundere overheerst: meiden.

Over meiden gesproken; ik had een uitbundige menigte jonge dames aan het podium verwacht, mede door de promotiefoto's die van Lacrimas Profundere in omloop zijn. Ik werd in mijn verwachtingen teleurgesteld (gelukkig), maar ik kon niet aan de indruk ontsnappen dat het algehele entourage erg kunstmatig aandeed. De joint die zanger Rob van de crew aangereikt kreeg kwam over alsof dit met opzet in de show gepland was.

Ze starten met het nummer 'A Pearl' en vervolgens passeren voornamelijk songs van hun oudere werk de revue zoals 'Sweet Caroline', ‘Ambergirl’, en 'I Did It For You'. Tegen het einde van de set krijgen we gelukkig nog drie nummers van 'Songs For The Last View' waaronder 'Sacrificial Lamb'.

Lacrimas Profundere speelt voor een halfvolle zaal wat wellicht niet erg motiverend werkt. Tegelijkertijd denk ik dat het juist het kenmerk is van de kreet ‘Rock ’n sad’ die Lacrimas Profundere bezigt. Gitarist Oliver Nikolas en bassist Peter Kafka rocken er lustig op los terwijl Rob Vitacca bij tijden een sombere indruk achterlaat. Dat, en zijn donkere troosteloze stem geven het enige Gothic gevoel aan de overheersende rockmuziek die er gespeeld wordt.

Als ze het podium verlaten wordt er bijna gekscherend vanuit het publiek om een Zugabe geroepen. De Duitsers keren terug voor een toegift van drie nummers. Oliver Nikolas krijgt op dat moment even geen geluid uit zijn gitaar en moet deze nog snel omruilen terwijl Rob Vitacca ongestoord 'To Love Her On Knees' blijft zingen. Het optreden wordt waardig afgesloten met het mooie 'And Gods Ocean'.

Nov 20. 2008

Lacrimas Profundere