visitors: 552982

Krakow
Nov 14. 2008, Dynamo

Enslaved speelt oorverdovend in Dynamo

Er was een invasie van Vikingen in Eindhoven, afgelopen vrijdag 14 november. De ruige Noormannen van Enslaved brachten hun zware metalen naar het podium van Dynamo, geholpen door de supporting acts Krakow en Audrey Horne. Het optreden maakte deel uit van de Europese Vertebrae tour, naar aanleiding van het nieuwe album "Vertebrae" dat eerder dit jaar uitkwam. Met dit album is Enslaved doorgegaan op de weg die met "Below the Lights" uit 2003 is ingeslagen. De wortels liggen nog in het rauwe vikingenmetal, maar het is gegroeid met duidelijke invloeden van het moderne progmetal zoals we kennen van Opeth en, hoe gek het ook klinkt, invloeden van de psychedelische muziek van Pink Floyd.

Na een bijna wanhopige zoektocht door de parkeergarage naar een plekje belandde ik uiteindelijk in Dynamo, vlak voordat het uit Bergen afkomstige Krakow de aftrap nam. Deze jonge band brengt een mengeling van stoner rock en klassieke metal, maar gedurende het halve uur dat Krakow zijn kunsten mag vertonen kan de stem van zanger en gitarist René Misje me niet overtuigen.

Audrey Horne volgt. In Noorwegen is Audrey Horne wereldberoemd en het lijkt erop dat ze met hun rechttoe rechtaan hardrock langzaamaan ook in de rest van Europa doorbreken. Op gitaar herkennen we Ice Dale, die natuurlijk ook deel uitmaakt van Enslaved. Deze band lijkt helemaal rond Toschie te draaien. De zanger trekt alle aandacht van het publiek door zijn levendige en expressieve aanwezigheid. Tussen de songs door, die vrijwel allemaal van hun laatst verschenen CD "Le Fol" afkomstig zijn, wijst Toschie herhaaldelijk naar de merchandise stand en blijft Krakow aanprijzen.
Na deze muzikale reclameboodschap komt dan eindelijk de band waarop iedereen wachtte. Dynamo is goed vol als tijdens de begintonen van het nummer "Clouds" de bandleden één voor een onder luid applaus het podium betreden. Enslaved zet een stevig toon en brengt een gevarieerde greep uit het repertoire. Niet alleen songs van "Vertebrae" komen voorbij, zoals "New Dawn", "To the Coast" en "Ground", maar ook oudere werken van de albums "Ruun" ("Fusion of Sense and Earth" en de titelsong "Ruun"), "Below the Lights" (“As Fire Swept Clean the Earth") en Yggdrasil uit 1992 ("Allfadr Odhinn"). De avond wordt daardoor een tijdreis door de geschiedenis, afgewisseld door de werken van hun laatste album. Tussen de nummers door stroomt het bier rijkelijk, zoals het van echte Noormannen verwacht wordt, en ze proosten regelmatig met de fans vooraan. De set wordt na ongeveer drie kwartier afgesloten met het prachtige "The Watcher". Uiteraard blijft het niet daarbij, en het verplichte rondje toegiften volgt met natuurlijk het klassieke nummer "Isa", "Jotunblod" van het album "Frost" uit 1994 en ten slotte "Slaget om Llidisfarne".

Het publiek heeft er niet genoeg van en roept om meer, maar tijdens het handen schudden roept drummer Cato Bekkevold bijna verontschuldigend: "No. No more." En zo verlaten deze Noormannen van weleer Dynamo waar de oren nog nagalmen. Want één ding is zeker: het geluid stond hard!

Krakow

Nov 14. 2008

All available shows of Krakow: