visitors: 540144

Young Gods, the
Nov 08. 2008, W2

Uniek optreden van The Yound Gods

Dertien jaar geleden bezocht ik het optreden van The Young Gods in de Effenaar. De zo tot de verbeelding sprekende groep, die ik voornamelijk kende middels het lied ‘Skinflowers’, speelde een indrukwekkend optreden. Franz ontpopte zich als een excentriek podiummens, waarbij ik me herinner dat hij zich helemaal liet meevoeren met de muziek.

Het drietal uit Zwitserland ben ik door de jaren heen helemaal uit het oog verloren. Hoewel ik de CD ‘Only Heaven’ met smaak ben blijven draaien, verdween het nummer ‘Skinflowers’ waar het voor mij uiteindelijk mee begonnen was, ergens in de krochten van de geest. Nu, zoveel jaar later, duikt The Young Gods opnieuw op, en wel met een akoestisch optreden naar aanleiding van het dit jaar uitgekomen album ‘Knock on Wood.’

Het is ongewoon om deze pioniers van de digitale en elektronische muziek met akoestische gitaren te associëren, maar tegelijkertijd lijkt het optreden in de knusse zaal van de W2 veelbelovend. En ja, voor het podium staan de tafeltjes en stoeltjes voor het publiek al klaar.

Franz heeft zijn lange haren van weleer (of waren het wilde haren?) ingeruild voor een kort geknipt kapsel waarin grijze haren zichtbaar zijn. Ze zijn ouder geworden, deze gods, wat misschien ook al doorklinkt in dit akoestische project. Akoestisch is een woord dat wijst op het gebruik van de gitaren, want Franz deinst er niet voor terug om zijn CD speler te hanteren, om hier en daar wat geluidseffecten te produceren. Hij grapt er zelfs over. ‘Wonderful, how these acoustic guitars sound,’ roept hij, als hij met zijn gitaar een partij distortion geluiden veroorzaakt. Tijdens ‘I’m The Drug’ gebruikt Franz een speelgoed megafoon en haalt er dan nog een speelgoed gitaar bij.

De leden van The Young Gods, die voor dit project ‘Knock on Wood’ is uitgebreid met Vincent Hänni (en wellicht ook voor in de toekomst), spelen met plezier. De sfeer is goed, er wordt gelachen en ze hebben het goed naar de zin. De liedjes zijn herkenbaar en tegelijkertijd herkenbaar anders. Ze spelen een set van ongeveer een uur met ‘Gasoline Man’, ‘Charlotte’ en ‘Longue Route’ en vertrekken dan van het podium. Vervolgens komen ze tot twee keer toe terug. We horen de cover ‘If Six Was Nine’ van Jimi Hendrix, ‘Ghost Rider’ van Suicide en natuurlijk hun eigen ‘Skinflowers.’ Vanuit de zaal komt het luide verzoek ‘Kissing the Sun’ maar Franz verklaard dat het geen geschikt nummer is om akoestisch te spelen. ‘We have tried it, but it doesn’t work,’ zegt hij en voegt er gekscherend aan toe. ‘But perhaps we should have tried better.’

Na twee uur houden de Gods ermee op en verlaten het podium onder een staande ovatie, waarbij ze hebben laten zien dat het niet alleen digitaal of elektronisch is wat ze kunnen. Volgend jaar staan ze op het Roadburn Festival in Tilburg, maar dat zal geen akoestisch optreden zijn, zo wist Franz me later die avond te vertellen. Totdat er nog een herhaling komt, zal dit wellicht een uniek optreden zijn van deze Zwitsers.

Knock on Wood: accoustic performance

Young Gods, the

Nov 08. 2008