visitors: 540384

Punish Yourself
Oct 24. 2008, Dynamo

Dynamo Underground Festival

Sinds jaar en dag was organisator en frontman van Deadcell Marcus Bodine aan het werk om zijn Dynamo Underground Festival te promoten. ‘Het is hard werken,’ zegt hij, en dat geloof ik wel. Om het geheel nog een cultureel tintje te geven is het festival onderdeel geworden van de Dutch Design Week, welke Eindhoven gedurende de week van 18 tot 26 oktober in de greep hield. Uiteindelijk resulteerde het werk in meer dan 140 bezoekers, die op vrijdag 24 oktober de “grote” zaal van Dynamo bevolkten om de line-up van vier bands te bekijken.

Wegens problemen met het nieuwe album kon Elle Bandita niet optreden. Het Brusselse Depotax mocht de plaats innemen. Skinny Puppy meets Aphex Twin meets Venetian Snares, zo wordt geroepen; een beangstigende psychedelische ervaring. Met zijn groteske masker en onverstaanbare teksten is Depotax een vreemde verschijning. Op het minimaal verlichte podium voert dit onaardse creatuur zijn show op die niet zo spectaculair was als menig filmpje op internet had doen vermoeden. Ja, het gaf een onwerkelijke, bijna surreële ervaring, maar het verhaal dat op het podium werd uitgebeeld was onduidelijk, zo niet onbegrijpelijk. Ik herkende de nummers met de titels ‘Pose’ en ‘We Do Remember’. Wat ze uiteindelijk als verhaal vertelden, is even onduidelijk als Depotax zelf.

Zo duister, sinister en vooral minimalistisch Depotax was, zo luchtig bracht Deadcell zijn boodschap. Marcherende dames à la Laibach, maatschappij kritische teksten, een wulpse cheerleader, een statige violiste en sprekende beelden op het scherm boven het podium maken het optreden een lust voor het oog. Deadcell werkt momenteel aan nieuw materiaal waarvan er deze avond alvast één voorbij kwam. Het nummer ‘The Frontline’ viel direct op; steviger, harder, ruiger, met wat meer werk voor gitariste Petra. Ondanks dat er wat opstart problemen met het geluid waren, zet Deadcell een show neer zoals we die van hen gewend zijn.

BAK XIII uit Zwitserland leek in eerste instantie de minst interessante band. Die verwachting was geheel ten onrechte. Met het thema ‘Bring Back The Eighties’ stond het optreden als een huis. De opvallende en charismatische zanger DDDMix trekt gekke bekken alsof hij ervoor in de wieg is gelegd. Af en toe zie je hem op een briefje spieken, dat waarschijnlijk als geheugensteuntje dient zodat hij zijn teksten niet vergeet. BAK XIII maakt er één groot feest van en Dynamo transformeert in een grote dansende massa lichamen. De beelden die achter het podium geprojecteerd worden staan in het verlengde van wat Deadcell liet zien: maatschappij kritisch met een gemene trap na onder het achterwerk van Amerika.

Het is na enen als de hekkensluiter Punish Yourself het podium betreedt. Geschminkt in fluorescerende kleuren brengen deze Fransozen letterlijk een kleurrijke mengeling van punk en Industrial. Zanger Vx69 is energiek en springt en rolt over het podium als is het een lieve lust. De show is geweldig, met fetisj elementen die op geen enkel moment banaal worden, zelfs niet als danseres Klodia met ontblote borsten en fakkels Vx69 verleidt. Hoe uitdagend het ook lijkt, de verschijning van de bandleden blijven door hun geschminkte lijven met opzet afstotelijke creaties. Het is een afwisselde act waarbij de show naar een hoogtepunt wordt opgevoerd als Klodia met een slijptol op haar gepantserde buik tekeer gaat, wat een enorme vonkenregen teweeg brengt. Het optreden eindigt met de toegift ‘Rock ‘n Roll Machine’ en Punish Yourself laat daarmee een avond tot een zeer succesvol en geslaagd einde komen.

Dynamo Underground Festival

Punish Yourself

Oct 24. 2008